Autochromy Karla Šmirouse

10. výstava Muzea Šechtl a Voseček v Táboře on-line
 
 
Karel Šmirous, 1960.

Karel Šmirous (1890 Český Krumlov – 1981 Praha), vědec a průkopník barevné fotografie, se jako jediný český fotograf plně soustředil na barevnou fotografii na Autochromu. Publikoval barevné pohlednice vynikajícího technického zpracování. Pořádal přednášky s promítáním Autochromu, připravoval výstavy, kde Autochromy 18×24 cm prosvětloval ve světelných skříňkách či denním světlem. Publikoval barevné fotografie v několika knihách. Připravil také například reprezentativní publikaci „Československo“ pro výstavy v Bruselu 1958.

Životopis

Zátiší

Bez názvu

Karel Šmirous (1890 – 1981)
Autochrome 9×12 cm, 1910

Vlastník originálu: Národní technické muzeum Další využití digitální reprodukce je možné jen s písemným souhlasem vlastníka fotografie

Bez názvu

Karel Šmirous (1890 – 1981)
Filmcolor 13×18 cm, 1929 – 1955

Vlastník originálu: Soukromá sbírka v Praze Další využití digitální reprodukce je možné jen s písemným souhlasem vlastníka fotografie

Reklama na čistící prostředek Sidol

Karel Šmirous (1890 – 1981)
Filmcolor 13×18 cm, 1929 – 1955

Vlastník originálu: Soukromá sbírka paní Mikulíčkové Další využití digitální reprodukce je možné jen s písemným souhlasem vlastníka fotografie

Bez názvu

Karel Šmirous (1890 – 1981)
Filmcolor 13×18 cm, 1929 – 1955

Vlastník originálu: Národní technické muzeum Další využití digitální reprodukce je možné jen s písemným souhlasem vlastníka fotografie

Portréty

Bez názvu

Karel Šmirous (1890 – 1981)
Autochrom 9×12 cm, 1915

Vlastník originálu: Uměleckoprůmyslové muzeum v Praze Další využití digitální reprodukce je možné jen s písemným souhlasem vlastníka fotografie

Bez názvu

Karel Šmirous (1890 – 1981)
Autochrom 9×12 cm, 1915

Vlastník originálu: Soukromá sbírka paní Mikulíčkové Další využití digitální reprodukce je možné jen s písemným souhlasem vlastníka fotografie

Malíř Henri Rioux (1877 – 1944) s chotí, Marseille

Karel Šmirous (1890 – 1981)
Autochrom 13×18 cm, 1908 – 1933

Vlastník originálu: Uměleckoprůmyslové muzeum v Praze Další využití digitální reprodukce je možné jen s písemným souhlasem vlastníka fotografie

Pravděpodobně malíř Henri Rioux, Marseille

Karel Šmirous (1890 – 1981)
Autochrom 13×18 cm, 1915

Vlastník originálu: Uměleckoprůmyslové muzeum v Praze Další využití digitální reprodukce je možné jen s písemným souhlasem vlastníka fotografie

Neznámý portrét nazývaný „Marie“

Karel Šmirous (1890 – 1981)
Filmcolor 9×12 cm, 1929 – 1955

Vlastník originálu: Národní technické muzeum Další využití digitální reprodukce je možné jen s písemným souhlasem vlastníka fotografie

Žena z okolí Domažlic ve svátečním kroji

Karel Šmirous (1890 – 1981)
Filmcolor 18×24 cm, 1929 – 1955

Snímek byl spolu s dalšími 137 fotografiemi otištěn v roce publikaci Boženy Šotkové a Karla Šmirouse „Československé lidové kroje v barevné fotografii” roku 1956. V knize je uvedeno: „Modrý soukený kabátek je bohatě vyšit barevným hedvábím. Na hlavě se nosí černý šátek s květy vyšitými v rozích. Žena přes něj uvazuje pro slavnostní příležitosti bílou plenu, která náleží k nejvzácnějším součástem kroje.

Vlastník originálu: Soukromá sbírka paní Mikulíčkové Další využití digitální reprodukce je možné jen s písemným souhlasem vlastníka fotografie

Žena ve smutečním kroji

Karel Šmirous (1890 – 1981)
Filmcolor 13x18 cm, 1929 – 1955

Vlastník originálu: Národní technické muzeum Další využití digitální reprodukce je možné jen s písemným souhlasem vlastníka fotografie

Fotografie z cest

Portofino: Na italské Riviéře

Karel Šmirous (1890 – 1981)
Autochrome 9×12 cm, 1910

Vlastník originálu: Soukromá sbírka Pavla Scheuflera Další využití digitální reprodukce je možné jen s písemným souhlasem vlastníka fotografie

Pravděpodobně Kaysersberg, starý dvorek (Elsasko, Francie)

Karel Šmirous (1890 – 1981)
Autochrome 9×12 cm, 1913

Vlastník originálu: Národní technické muzeum Další využití digitální reprodukce je možné jen s písemným souhlasem vlastníka fotografie

Pravděpodobně Kaysersberg ve Vogesách (Elsasko, Francie)

Karel Šmirous (1890 – 1981)
Autochrome 9×12 cm, 1913

Vlastník originálu: Národní technické muzeum Další využití digitální reprodukce je možné jen s písemným souhlasem vlastníka fotografie

Zeleninový krámek – Hannebont, Bretaň

Karel Šmirous (1890 – 1981)
Autochrome 9×12 cm, 1927

Vlastník originálu: Národní technické muzeum Další využití digitální reprodukce je možné jen s písemným souhlasem vlastníka fotografie

Marseille – Španělská loď vykládá pomeranče

Karel Šmirous (1890 – 1981)
Autochrome 9×12 cm, 1923

Tato fotgrafie za svou krásnou atmosféru částečně vděčí retuši. Celkově do modra laděný atuchrom byl opatrně dobarven tak, aby vynikly jasné barvy ovoce.

Vlastník originálu: Národní technické muzeum Další využití digitální reprodukce je možné jen s písemným souhlasem vlastníka fotografie

Plitvická jezera s vodopády

Karel Šmirous (1890 – 1981)
Filmcolor 13×18 cm, 6. 7. 1938

Krásná scenerie Plitvických jezer s kaskádou vodopádů lákala fotografy i filmaře. Při své cestě po Chorvatsku je zachytil na kolorovaných fotografiích i Rudolf Bruner-Dvořák. Natáčela se zde řada filmů. Mezi nejznámější patří Vinnetou z roku 1965.

Vlastník originálu: Soukromá sbírka paní Mikulíčkové Další využití digitální reprodukce je možné jen s písemným souhlasem vlastníka fotografie

Čechy

Boubínský prales

Karel Šmirous (1890 – 1981)
Autochrome 9×12 cm, 1910

Vlastník originálu: Národní technické muzeum Další využití digitální reprodukce je možné jen s písemným souhlasem vlastníka fotografie

Lány: Zámek s podzimní vegetací

Karel Šmirous (1890 – 1981)
Autochrome 9×12 cm, 1910

Vlastník originálu: Národní technické muzeum Další využití digitální reprodukce je možné jen s písemným souhlasem vlastníka fotografie

Pomeranče na Uhelném trhu

Karel Šmirous (1890 – 1981)
Autochrome 9×12 cm, 1910

Tento snímek, který svou atmosférou připomíná spíše trh ve městě u Středozemního moře byl pořízen v Čechách. Prozrazují to nápisy na podloubí. Pomeranče byly svou barvou ideálním objektem pro fotografování na Autochrom. Oranžová zrnka jsou příno obsažená v barevné vrstvě Autochromu. Při bližším prozkoumání si však lze všimnout, že v tomto případě Karel Šmirous pomohl Autochromu opatrnou retuší – pomeranče i citrony jsou mírně přibarveny. Tato manipulace nechává vyniknout jinak celkově modrému ladění snímku.

Vlastník originálu: Národní technické muzeum Další využití digitální reprodukce je možné jen s písemným souhlasem vlastníka fotografie

Stromovka

Karel Šmirous (1890 – 1981)
Autochrome 9×12 cm, 1908 – 1933

Vlastník originálu: Uměleckoprůmyslové muzeum v Praze Další využití digitální reprodukce je možné jen s písemným souhlasem vlastníka fotografie

Barrandovské terasy

Karel Šmirous (1890 – 1981)
Autochrome 9×12 cm, 1923

Barrandovské terasy, jeden z nejvýznamnějších příkladů funkcionalistické architektury u nás, byly otevřeny v roce 1929. Jsou inspirovány restauračním pavilonem Cliff House v San Francisku na skále nad Tichým oceánem, který navštívil v prce 1924 známý stavební podnikatel Václav Havel (otec bývalého prezidenta České republiky). Návrhem stavby pověřil architekta Maxe Urbana, který rovněž navrhl podobu nedalekých filmových ateliérů a vilové čtvrti Barrandov. Vlastník originálu: Uměleckoprůmyslové muzeum v Praze Další využití digitální reprodukce je možné jen s písemným souhlasem vlastníka fotografie

Fotoreportáž

X. všesokolský slet v Praze

Karel Šmirous (1890 – 1981)
Filmcolor 13×18 cm, 6.7.1938

Poslední Všesokolský slet před zánikem ČSR. Tento slet byl zahájen již v říjnu 1937 rozestavným během na deseti trasách o délce 4185 km. Z Tyršova domu neslo poselství 42 tisíc běžců do pohraničních měst i na Podkarpatskou Rus. Sletu se účastnilo 348 086 cvičenců a přes 2,3 milióny diváků. Kromě Sokolů ze slovanských zemí přijely na slet i malé výpravy z Drážďan, Berlína a Mnichova, v průvodu však byly nuceny kráčet, podobně jako Sokolové vídeňští, pod říšskou vlajkou s hákovým křížem.

Vlastník originálu: Národní technické muzeum Další využití digitální reprodukce je možné jen s písemným souhlasem vlastníka fotografie

X. všesokolský slet v Praze

Karel Šmirous (1890 – 1981)
Filmcolor 13×18 cm, 6.7.1938

Vlastník originálu: Národní technické muzeum Další využití digitální reprodukce je možné jen s písemným souhlasem vlastníka fotografie

Vědecká fotografie

Minerály

Karel Šmirous (1890 – 1981)
Filmcolor 9×12 cm, 1981

Snímky minerálů jsou příkladem použití Autochromu ve vědě. Zároveň má tato fotografie i krásnou barevnost a kompozici.

Vlastník originálu: Národní technické muzeum Další využití digitální reprodukce je možné jen s písemným souhlasem vlastníka fotografie

Minerály

Karel Šmirous (1890 – 1981)
Filmcolor 9×12 cm, 1981

Vlastník originálu: Národní technické muzeum Další využití digitální reprodukce je možné jen s písemným souhlasem vlastníka fotografie
 
Last updated by: Jan Hubicka (honza@sechtl-vosecek.ucw.cz), 29-Jan-2013