Paním a dívkám Táborským!
Není tomu dlouho, co tělocvičná jednota naše
vyzvala veřejnost na úhořící do té doby líše — při tělocviku
ženském. A Hle! Hlas její nezanikl v prázdném
neporozumění a za krátko shromáždilo se pod praporem jejím
několik průkopnic, které pomáhaly proti předsudku bojovati —
a vítěziti. Jejich vytrvalost, píle a příkladné nadšení
tvořilo divy, takže v době nedlouhé vynutil si obor náš
čestného uznání sesterského oboru malostranského, s nímž
pořádal cvičení a korunoval za nedlouho přičinění své
úspěchem, jehož dočinil se o veřejném vystoupením svém na
ostrově. Dnes sesílil obor náš ve slušný celek, jemuž v čele
stojí s nadšením věci své oddaný ženský sbor cvičitelský!
Plaché ptáče vychované pod křídly jednoty pouští se samo směle
v let a volá k sobě nové družky. Proto obrací se
k paním a dívkám upřímnou výzvou, aby hojně přistupovaly
za členy — ne-li činné — alespoň přispívající. Doufáme, že výzva
tato najde hojného pochopení v uvědomělém našem světě ženském,
čehož se srdce si přejeme, provolajíce dalšímu rozkvětu oboru
sokolské „nazdar“!
— Týdeník Tábor, 1902
Šibřinky Sokola táborského,
které tentokráte konati se budou v secessi,
stanou se vzhledem k činěným přípravám, důstojnou kokardou na
čapce letošního karnevalu. Myšlénka sama dává dosti příležitostí
jednotlivým maskám i skupinám k rozvinutí vtipných
bizarností a humoru, k čemuž i celková dekorace se
ponese. Aspoň skupiny, zajištěné již nyní, jsou bezpečnou zárukou,
že o veselí a dobré nápady nouze nebude. Tak ohlášena
jest návštěva deputace z říše nespokojenců, skupina
žlutofialových arií, dámská chrysantemová gigrlata, aeonská srostlá
dvojčata, z nihž jedno r. 1881 v Aleodu a jedno r.
1896 v Zemelou narozeno jest, a některé jiné. Šibřinkový
výbor však nešetří také práce, jen aby sobota 1. února stala se
opravdovou manifestací secessní a zasedá téměř
v permanenci. Dekorační odbor zabývá se právě dřevomalbami na
pavučinách ve velké dvoraně, načež přistoupí k fládrování
tepla, vedeného z malého sálu uměle montovanými kaskádami.
Také redakční odbor má častou sešlost, v níž rokuje jednak
o agitaci zahraniční — tak uveřejněno několik zdařilých
fotogtrafií z budoucích šibřinek v Kamerounském
„Illustrated Heraldu“ a rozeslány stenogramy půlnočních řečí
šibřinkových do všech orkánů světových — jednak pracuje na
šibřinkovém listě „Duhový hexšús“, jehož bohatý slovesný obsah
i nádherné ilustrace by byly vytrvaou ozdobou pro sad
i háj každé české domácnosti, kdyby vůbec vyšel. Ze všeho
vidno, že pro nazdar šibřinek pracuje se plnou parou, která tak
svádí se duchaplnými turbinami do plných kapes ustaraných taktiků,
kde odkazuje hromadící se miliony do příslušných mezí. A proto
„zdar letošním šibřinkám!“
— Týdeník Tábor, 3/1902
Své štěstí drží v ruce v pravém smyslu
slova virtuos Kubelík. Jeho impresario dal pojistit proti úrazu na
umělecké cestě v Americe pravou ruku „krále houslí“ na 40.000
K. Šest lidí má stále dozor na vzácnou Kubelíkovu pravici.
— Týdeník Tábor, 3/1902
Se všech stran docházejí zprávy
o hospodářské tísni. Jest opravdu zle a bude ještě hůře,
nebudou-li v čas učiněna pronikavá a energická opatření.
Dělnictvo přichází k bídě, která se na ně sápe, zcela nevinně.
Původcové viny jsou v kruzích vrýrobců, podnikatelů, měšťáků,
nebo jak to chcete nazvati. Přepadla je šílená touha po penězích.
Chtějí vydělávati jen proto, aby mohli ukojovati nesmyslné
a nezřízené potřeby. Nebaží po ponězích proto, aby pomocí nich
obohacovali svoje vědomosti, aby konali skutky blahovolnosti, aby
mohli snáze vykonávati poslání života, kterým pořád zůstává konání
dobra a chutnání krásna. To všechno jest jim cizí, šosácké,
starosvětské. Za to považují za nezbytný přívlastek moderního
člověka, aby v tajných hernách a na zavodištích
prohrávali tisíce, aby s grisetami mohli se blaseovaně
povalovati po drahých restauracích, aby mohli vynakládati veliké
sumy na „representaci“, která jest jen nákladnou maskou
licoměrnosti a neupřímnosti. Lidé zámožní považují za svůj
úkol, aby plýtvali penězi na věci zhola zbytečné, na věci, které
netvoří ani podmínku ani obsah žovota. Toto šílenství stále
roste.
— Týdeník Tábor, 1/1902
Sotva, že hladina rybíka Jordána pokrýla se
tenkou ledovou krou, odvažují se na ni dítky, rejdíce tu
a sklouzajíce se. Minolou neděli viděti bylo na ledě několik
hochů v poblíží sladovny, kteří se od jednoho konce ke druhému
proházeli. Počínání to jest nejvýše života nebezpečné a žádáme
v první řadě policii, aby Jordánu věnovala nyní větší
bedlivost. Také bude dobře, když sami rodičové děti své varovati
budou před následky, jaké v zápěti míti může vstoupení na
tenký led a doma je zdrží.
— Týdeník Tábor, 1/1902
Na jihočeské výstavě v Táboře letos
v srpnu uspořádámé vystaví elektrotechnický závod p. Křižíkův
nový vynález „mluvící elektrickou lampu“. O interesantním
objektu tomto přednášeti bude p. cís. rada Křižík dne 2. března t.
r. v měštanské besedě v Plzni. Neopomeneme své čtenářstvo
s obsahem seznámiti.
— Týdeník Tábor, 6-1902
Tolik se musí živnostníkům přiznat: že umějí
výborně trpět a — mlčet. Sejdou-li se dva tři živnostenští
soudruzi na chvilku pohovoru, postesknou si arciť navzájem velmi
trpce. Avšak jen tehdy, jsou-li o samotě, beze svědků.
V hostincích okolo deváté a desáté večer, nežli se začnou
mazat karty, hubuje kde kdo na svůj stav. Jen živnostnící nikoliv.
Ze strachu a z ostychu. Ze strachu proto, že by se nakvap
rozneslo, ten a ten že si nějak mizerně stojí, ježto naříká
přede všemi. A ostych je už starou krásnou, ale neužitečnou ctností živnostenskou.
Kdo si všímá veřejného života, ví, že pouze
důrazným hřmotem, ustavičným voláním, resolucemi, peticemi, návrhy,
nesčetnými schůzemi domohli se někteří stavové za posledních dob
značných úspěchů. Nikdo jim to nemá a nemůže mít za zlé.
Mlčení dávno už není zlatem, nýbrž suchým, nejedlým pískem.
Dělnictvo vyburácelo si přečetné
pojišťovací instituce, jejihž tíži nesou hlavně živnostníci;
a dočkalo se též plodu, třeba nezralého, ve příčině zastoupení
šrokých vrstev v parlamentních sborech. — Státní úřadníci, ačkoliv jim jest agitace
nesmírně stížena dodělali se roku 1898 pěkného zlepšení hmotných
poměrů. — Rekordu však ve svépomocném boji za lepší bydlo dosáhlo
české učitelstvo. Neumlčitelné jeho
volání přemohlo na konec nejzarputilejšího škarohlída co do
zoufalého stavu zemských financí — a zákon o úpravě
učitelskách platů, nota bene zákon, jenž uvaluje na ochuzené
království české nový roční výdaj přes deset milionů korun, prošel
loni v letě v zemském sněmu takořka jednomyslně,
i hlasy rolnickými.
Takořka nevysvětlitelný úkaz ztrnulosti ve kruzích živnostenských objevil se
onehdy v Praze. V „klubu voličů novoměstských“ je dojista
osmdesát procent živnostníků. Když však výbor hodlal uspořádat
přednášku a debatu o tom „co naše
živnostnictvo hněte“, nebylo v řadách interessentu
muže, jenž by o otázce promluvil. Snad zase z ostychu
nebo ze strachu, o němž jsme prve se zmínili? Či pro malou
sebedůvěru, že by ve veřejném shromáždění pojednání prostého
živnostníka neobstálo před kritikou? —
T e n t o zřetel je naprosto nemístný.
Nejde v takové debatní schůzi o nějaký vybroušený
řečnický výkon! Upřímná, neheledaná, pravdou však a praktickým poznáním dýšící slova působí v takovém
případě mohutněji a přesvědčivěji, nežli sebe
vzletnější a urovnanější přednes pouhého theoretika.
— Týdeník Tábor, 4/1902
Před čtrnácti dny měl ve zdejším kostele oddán býti nějaký Jan
Ohlaň z Bukovska s Marií Kabrzovou. Před obřadem
svatebním si to však rozmyslil a nevěstě z kostela utekl,
vylákav před tím na ní 48 K. Z Bukovska se nyní sděluje, že
jest Ohlaň ženat, má tři dítky, z nichž nejmladší čítá 7 let.
Se ženou však již sedmý rok nežije. Chtěl tedy spáchati zločin
dvojženství, v kostele však patrně připadl na jiné myšlénky.
Rozumí se však, že trestu přece neujde.
— Týdeník Rábor, 6/1902
Spisovatelé kraje Táborského
Napsal František Dušan Zenkl
Chudý jest Táborský kraj! Chladné je podnebí
jeho a tvrdá, skalnatá půda, již rolník vzdělává, a chudý
proto i kraje našeho lid, ale miluji kraj ten, miluji lid,
a zanícen, s básníkem krajem volám: „Přec jsou jen chudé
Táborské ty kraje, však mám je rád až k smrti neskonale.“
A krásný je Táborský kraj! Krásné jsou jeho snivé lesy
a háje, v nihž vesele zurčí bublaví potůčkové, krásné
jsou jeho strmé stráně neb nivy, v nichž se vine Lužnice tok,
že s jiným krajem básníkem nadšeně pěji:
„Tam tichou nad Lužnicí,
v tom kraji mileném,
tam chtěl bych věčně býti
s své lásky andělem.“
A slavný je Táborský kraj! V něm stála
kolébka ušlechtilého myslitele Tomáše ze Štítného, v němž
zříti jsou stopy Kostnického mučedníka Mistra Jan Husa, v něm
Tábor, sídlo vítězného slepého reka Jana Žižky, sídlo hrdinných
bojovníků husitských, před jichž cepy se třásla polovice Evropy,
v něm četné rozvaliny hradů, v hlubokých ukryty lesích,
výmluvné podávají nám zvěsti o slávě našeho kraje
v dobách minulých, že, zíraje v kraj náš s básníkem
volám:
„Stůj noho! Posvátná jsou místa, kdekoliv
kráčíš!“
Miluji rodný kraj svůj z plného srdce
a jemu také posvěcuji tuto práci, jíž líčím, jak rodní synové
jeho i dcery, jak ti, již domovinou svojí zvolili kraj náš, se
přičinili k rozkvětu literatury české, v níž a jíž
žije náš národ.
Ovšem přiznávám, že nedostatečná jest tato má
práce. Nedostatečné spojení se spisovateli českými, působiště mé
literárního ruchu vzdálené, i slabé síly mé jeví mnohé
nedostatky v mé práci, ale za jedno prosím, aby „sine ira et
studio“ byla posuzována, a aby aspoň bylo uznáno: „Ut desint
vires tamen laudanda ast voluntas.“
— Týdeník Tábor, 4/1902
Jistý intel. český rolník jenž nechce býti
jmenován, postižen byl ve svém 24. roce nehodou, že mu vlasy na
hlavě zcela slezly, ačkoliv jinak nemocen nebyl. Aby svého neštěstí
zbaven byl, zkusil všechny ty různé driáčníky vykřičené prostředky
za než spousty peněz vydal — vše marně. Jsa témeř na pokraji
zoufalství, počal zkoušeti různé přírodní prostředky při čemž
učinil sensační objev: nalezl prostředek kterým mu bujný vlas opět
v krátké době narostl. Pomocí odborníka zdokonalil prostředek
svůj do té míry, že předčí obdobné prostředky jimž náš lid často
klamán bývá. Prostředek tento jest jemný preparát kosmetický na
způsob pomády, jasmínovou vůní dýšící. Osvědčil se u dítek,
kterýmž hebký dlouhý vlas narostl, u dam, jež dlouhé copy
docílily, a u pánů, kteří vypadáváním vlasů neb
holohlavostí stiženi byli. Méně se osvědčil v sesíleném
sloučení jako výtečný prostředek pro vzrůst vousů, a docílilo
se úspěchu již u mladíků 16 letých.
Zasála na dobírku neb proti zaslání obnosu též
ve známkách předem i s návodem A. Schmid, Praha Žizkov č
968
— Týdeník Tábor, 1/1902
čili kvedukace prakticky se provádí již
v bádensku, kdež na všech realkách jest zavedena. Mladíci
i dívky studují prohromadě a ani slídivé zraky nepřátel
tohoto zařízení neměly dosud najíti příčiny ke žalobám. Naopak:
jsou spokojeni učitelé i rodičové. Dívčí ústavy ve zřízení
pensionátním sahaly rodičům příliš citelně do kapes, kdežto nyní je
zde ještě mravní zušlechťující výsledek vzájemného styku obou
pohlaví.
— Týdeník Tábor, 6/1902
Proti trojímu nepříteli zvedá dnes lidstvo pěst
na obranu: proti přízraku války, bakteriím a nervositě. Proti
prvému vystříleno mnoho peněz, k vůli poslednímu psáno mnoho
papíru. A stále přicházejí noví šermíři od péra. Dosud vedli
slovo lékaři. Útočili do mnoha stran, ale terčem nejzamilovanějším
byla novodobá pedagogie. V ni shledáno pařeniště proti blahu
lidstva. Co se dalo očekávati, stalo se: obviněná nesklání
skroušeně hlavu, pouští se do disputace. Lékaři žádají, aby
vychování odčinilo, co přířoda zavinila, ale nestarají se
o požadavky doby. Volají, aby děti se dobře krmily, aby domov
a škola byly zdravitnicky bezvadny, zakazují dětem všelijaké
lihoviny, nařizují přísný výměr práce a odpočinku. Proti
předčasnému vzniku pohlavních představ u děvčat: úprava lavic,
aby při sezení postava nebyla ukrčena nepřeplňovati škamna
školačkami, učiti zábavně, aby nenastala dlouhá chvíle; pozor na
četbu doma; tělocviku ať neučí mužové.
Jeden lékař radí, aby se v první třídě
dušička netýrala nezáživnými předměty, nýbrž aby se počalo
s povídkami a báchorkami. Druhý zrazuje to, poněvadž
rozpalují obraznost. Jisto jest, že se v našich školách
předkládá začátečníkům pečlivý výběr vhodných povídek biblických
a dějinných. Není pravda, že kvůli psaní a čtení musí
dnes děcko tiše a nehybně dřepěti. Vstává při odpovídání, při
zpěvě, volá se k tabuli, v četných pausách konají se
pohyby, procházky, odbývají se hry.
Děvčatům prý se ukládá vůbec mnoho, a přece
má míti žena „dostatečné duševní vzdělání a znalosti praktické
pro domácnost, aby se nemusila před vlastními dětmi červenati“. Je
pravda, že některé vyšší dívčí školy cpou do žákyň místo dějit
letopočty a jména; dobré školy učí i fysice, aby hubily
poěrčivost, ale do metafysiky se nepouštějí. Na ruční práce ovšem
zbývá málo času, ale děvčata se z pravidla nevdávají
šestnáctiletá. Nežli je jim dvacet, mohou s rozumnou matkou
kuchtit a žehlit. Cizí řeči se dívky učiti nepotřebují, neboť
se tím rozum jejich netříbí.
Pětiminutové přestávky mezi hodinami pokládá
Chr. Ufar ve svém spisu „Narvosit\"at und M\"adchenerziehung“ za
barbarství; neboť dovedou sice přerušiti myšlénkový pochod, ale
duch a tělo jimi neokřeje. Ať trvají deset minut a ať
žákyně vyběhnou do vzdušné místnosti, ne-li pod širé nebe. Není nic
smutnějšího, než viděti děvče, které snaží se za těch několik
vteřin pausy zopakovati si z úzkostným chvatem, z čeho
může býti v následjící hodině zkoušeno. Mnohým rodičům nelíbí
se škola, která omezuje domácí úlohy. Před ulehnutím ať žádné dítě
nepracuje. Vyšší dívčí školy měly by být odpoledne vůbec zavřeny.
Oběd má býti tráven bez starosti. A také po celou neděli, ať
má dívčí mozek dokonalé prázdniny.
Svrchu uvedený spisovatel stěžuje si také na to,
že učitelky doporučují svým žákyním četbu zábavných knih jako
osvěžení a zatím je torturou. Děvčata čtou povrchně
a proto mají čísti co nejméně. Nemá se u nich
rozdmychovati zžírající výheň zvědavosti, nýbrž klidný plamen zájmu
a to děje se v každé řádné škole. Proto ať raději
měštanská dcerka chodí do 16 let do školy. Zabrání se tým mnohým
nepřístojnostem, jimž děvče po vystoupení ze školy je vystaveno.
Předčasně stárnou taková děvčata života již záhy zkušená
a není tudíž divu, když kandidáti ženitby milují více sklenku
piva, než „zábavu“ plesovou.
— Týdeník Tábor, 1/1902
Z Pehlhřimova se sděluje, že tam dne 27. ledna nalezen byl
časně ráno poblíž kostelíka „Kalvarie“ studující V. tř. tamního c.
k. gymnasia Uhýrek, zastřelený a na polo zmzlý. Mladistvý
zoufalec jevil po nalezení ještě známky života a dopraven byv
do svého bytu o 10. hodině dopoledne, přijal poslední pomazání
a zemřel. Ze zápisek mladistvého sebevraha vyšlo na jevo, že
zoufal si ze strachu před špatnou známkou z matematiky.
— Týdeník Tábor, 6/1902