Paním a dívkám Táborským!
Není tomu dlouho, co tělocvičná jednota naše
vyzvala veřejnost na úhořící do té doby líše — při tělocviku
ženském. A Hle! Hlas její nezanikl v prázdném neporozumění a za
krátko shromáždilo se pod praporem jejím několik průkopnic, které
pomáhaly proti předsudku bojovati — a vítěziti. Jejich vytrvalost,
píle a příkladné nadšení tvořilo divy, takže v době nedlouhé
vynutil si obor náš čestného uznání sesterského oboru
malostranského, s nímž pořádal cvičení a korunoval za nedlouho
přičinění své úspěchem, jehož dočinil se o veřejném vystoupením
svém na ostrově. Dnes sesílil obor náš ve slušný celek, jemuž v
čele stojí s nadšením věci své oddaný ženský sbor cvičitelský!
Plaché ptáče vychované pod křídly jednoty pouští se samo směle v
let a volá k sobě nové družky. Proto obrací se k paním a dívkám
upřímnou výzvou, aby hojně přistupovaly za členy — ne-li činné —
alespoň přispívající. Doufáme, že výzva tato najde hojného
pochopení v uvědomělém našem světě ženském, čehož se srdce si
přejeme, provolajíce dalšímu rozkvětu oboru sokolské “nazdar”!
— Týdeník Tábor, 1902
Šibřinky Sokola táborského,
které tentokráte konati se budou v secessi,
stanou se vzhledem k činěným přípravám, důstojnou kokardou na čapce
letošního karnevalu. Myšlénka sama dává dosti příležitostí
jednotlivým maskám i skupinám k rozvinutí vtipných bizarností a
humoru, k čemuž i celková dekorace se ponese. Aspoň skupiny,
zajištěné již nyní, jsou bezpečnou zárukou, že o veselí a dobré
nápady nouze nebude. Tak ohlášena jest návštěva deputace z říše
nespokojenců, skupina žlutofialových arií, dámská chrysantemová
gigrlata, aeonská srostlá dvojčata, z nihž jedno r. 1881 v Aleodu a
jedno r. 1896 v Zemelou narozeno jest, a některé jiné. Šibřinkový
výbor však nešetří také práce, jen aby sobota 1. února stala se
opravdovou manifestací secessní a zasedá téměř v permanenci.
Dekorační odbor zabývá se právě dřevomalbami na pavučinách ve velké
dvoraně, načež přistoupí k fládrování tepla, vedeného z malého sálu
uměle montovanými kaskádami. Také redakční odbor má častou sešlost,
v níž rokuje jednak o agitaci zahraniční — tak uveřejněno několik
zdařilých fotogtrafií z budoucích šibřinek v Kamerounském
“Illustrated Heraldu” a rozeslány stenogramy půlnočních řečí
šibřinkových do všech orkánů světových — jednak pracuje na
šibřinkovém listě “Duhový hexšús”, jehož bohatý slovesný obsah i
nádherné ilustrace by byly vytrvaou ozdobou pro sad i háj každé
české domácnosti, kdyby vůbec vyšel. Ze všeho vidno, že pro nazdar
šibřinek pracuje se plnou parou, která tak svádí se duchaplnými
turbinami do plných kapes ustaraných taktiků, kde odkazuje
hromadící se miliony do příslušných mezí. A proto “zdar letošním
šibřinkám!”
— Týdeník Tábor, 3/1902
Své štěstí drží v ruce v pravém smyslu slova
virtuos Kubelík. Jeho impresario dal pojistit proti úrazu na
umělecké cestě v Americe pravou ruku “krále houslí” na 40.000 K.
Šest lidí má stále dozor na vzácnou Kubelíkovu pravici.
— Týdeník Tábor, 3/1902
Se všech stran docházejí zprávy o hospodářské
tísni. Jest opravdu zle a bude ještě hůře, nebudou-li v čas učiněna
pronikavá a energická opatření. Dělnictvo přichází k bídě, která se
na ně sápe, zcela nevinně. Původcové viny jsou v kruzích vrýrobců,
podnikatelů, měšťáků, nebo jak to chcete nazvati. Přepadla je
šílená touha po penězích. Chtějí vydělávati jen proto, aby mohli
ukojovati nesmyslné a nezřízené potřeby. Nebaží po ponězích proto,
aby pomocí nich obohacovali svoje vědomosti, aby konali skutky
blahovolnosti, aby mohli snáze vykonávati poslání života, kterým
pořád zůstává konání dobra a chutnání krásna. To všechno jest jim
cizí, šosácké, starosvětské. Za to považují za nezbytný přívlastek
moderního člověka, aby v tajných hernách a na zavodištích
prohrávali tisíce, aby s grisetami mohli se blaseovaně povalovati
po drahých restauracích, aby mohli vynakládati veliké sumy na
“representaci”, která jest jen nákladnou maskou licoměrnosti a
neupřímnosti. Lidé zámožní považují za svůj úkol, aby plýtvali
penězi na věci zhola zbytečné, na věci, které netvoří ani podmínku
ani obsah žovota. Toto šílenství stále roste.
— Týdeník Tábor, 1/1902
Sotva, že hladina rybíka Jordána pokrýla se
tenkou ledovou krou, odvažují se na ni dítky, rejdíce tu a
sklouzajíce se. Minolou neděli viděti bylo na ledě několik hochů v
poblíží sladovny, kteří se od jednoho konce ke druhému proházeli.
Počínání to jest nejvýše života nebezpečné a žádáme v první řadě
policii, aby Jordánu věnovala nyní větší bedlivost. Také bude
dobře, když sami rodičové děti své varovati budou před následky,
jaké v zápěti míti může vstoupení na tenký led a doma je zdrží.
— Týdeník Tábor, 1/1902
Na jihočeské výstavě v Táboře letos v srpnu
uspořádámé vystaví elektrotechnický závod p. Křižíkův nový vynález
“mluvící elektrickou lampu”. O interesantním objektu tomto
přednášeti bude p. cís. rada Křižík dne 2. března t. r. v měštanské
besedě v Plzni. Neopomeneme své čtenářstvo s obsahem seznámiti.
— Týdeník Tábor, 6-1902
Tolik se musí živnostníkům přiznat: že umějí
výborně trpět a — mlčet. Sejdou-li se dva tři živnostenští soudruzi
na chvilku pohovoru, postesknou si arciť navzájem velmi trpce.
Avšak jen tehdy, jsou-li o samotě, beze svědků. V hostincích okolo
deváté a desáté večer, nežli se začnou mazat karty, hubuje kde kdo
na svůj stav. Jen živnostnící nikoliv. Ze strachu a z ostychu. Ze
strachu proto, že by se nakvap rozneslo, ten a ten že si nějak
mizerně stojí, ježto naříká přede všemi. A ostych je už starou
krásnou, ale neužitečnou ctností
živnostenskou.
Kdo si všímá veřejného života, ví, že pouze
důrazným hřmotem, ustavičným voláním, resolucemi, peticemi, návrhy,
nesčetnými schůzemi domohli se někteří stavové za posledních dob
značných úspěchů. Nikdo jim to nemá a nemůže mít za zlé. Mlčení
dávno už není zlatem, nýbrž suchým, nejedlým pískem. Dělnictvo vyburácelo si přečetné pojišťovací
instituce, jejihž tíži nesou hlavně živnostníci; a dočkalo se též
plodu, třeba nezralého, ve příčině zastoupení šrokých vrstev v
parlamentních sborech. — Státní
úřadníci, ačkoliv jim jest agitace nesmírně stížena dodělali
se roku 1898 pěkného zlepšení hmotných poměrů. — Rekordu však ve
svépomocném boji za lepší bydlo dosáhlo české učitelstvo. Neumlčitelné jeho volání
přemohlo na konec nejzarputilejšího škarohlída co do zoufalého
stavu zemských financí — a zákon o úpravě učitelskách platů, nota
bene zákon, jenž uvaluje na ochuzené království české nový roční
výdaj přes deset milionů korun, prošel loni v letě v zemském sněmu
takořka jednomyslně, i hlasy rolnickými.
Takořka nevysvětlitelný úkaz ztrnulosti ve kruzích živnostenských objevil se
onehdy v Praze. V “klubu voličů novoměstských” je dojista osmdesát
procent živnostníků. Když však výbor hodlal uspořádat přednášku a
debatu o tom “co naše živnostnictvo
hněte”, nebylo v řadách interessentu muže, jenž by o otázce
promluvil. Snad zase z ostychu nebo ze strachu, o němž jsme prve se
zmínili? Či pro malou sebedůvěru, že by ve veřejném shromáždění
pojednání prostého živnostníka neobstálo před kritikou? — T e n t o
zřetel je naprosto nemístný. Nejde v takové debatní schůzi o nějaký
vybroušený řečnický výkon! Upřímná, neheledaná, pravdou však a praktickým poznáním dýšící slova působí v takovém
případě mohutněji a přesvědčivěji, nežli sebe vzletnější a
urovnanější přednes pouhého theoretika.
— Týdeník Tábor, 4/1902
Před čtrnácti dny měl ve zdejším kostele oddán býti nějaký Jan
Ohlaň z Bukovska s Marií Kabrzovou. Před obřadem svatebním si to
však rozmyslil a nevěstě z kostela utekl, vylákav před tím na ní 48
K. Z Bukovska se nyní sděluje, že jest Ohlaň ženat, má tři dítky, z
nichž nejmladší čítá 7 let. Se ženou však již sedmý rok nežije.
Chtěl tedy spáchati zločin dvojženství, v kostele však patrně
připadl na jiné myšlénky. Rozumí se však, že trestu přece neujde.
— Týdeník Rábor, 6/1902
Spisovatelé kraje Táborského
Napsal František Dušan Zenkl
Chudý jest Táborský kraj! Chladné je podnebí
jeho a tvrdá, skalnatá půda, již rolník vzdělává, a chudý proto i
kraje našeho lid, ale miluji kraj ten, miluji lid, a zanícen, s
básníkem krajem volám: “Přec jsou jen chudé Táborské ty kraje, však
mám je rád až k smrti neskonale.” A krásný je Táborský kraj! Krásné
jsou jeho snivé lesy a háje, v nihž vesele zurčí bublaví potůčkové,
krásné jsou jeho strmé stráně neb nivy, v nichž se vine Lužnice
tok, že s jiným krajem básníkem nadšeně pěji:
“Tam tichou nad Lužnicí,
v tom kraji mileném,
tam chtěl bych věčně býti
s své lásky andělem.”
A slavný je Táborský kraj! V něm stála kolébka
ušlechtilého myslitele Tomáše ze Štítného, v němž zříti jsou stopy
Kostnického mučedníka Mistra Jan Husa, v něm Tábor, sídlo vítězného
slepého reka Jana Žižky, sídlo hrdinných bojovníků husitských, před
jichž cepy se třásla polovice Evropy, v něm četné rozvaliny hradů,
v hlubokých ukryty lesích, výmluvné podávají nám zvěsti o slávě
našeho kraje v dobách minulých, že, zíraje v kraj náš s básníkem
volám:
“Stůj noho! Posvátná jsou místa, kdekoliv
kráčíš!”
Miluji rodný kraj svůj z plného srdce a jemu
také posvěcuji tuto práci, jíž líčím, jak rodní synové jeho i
dcery, jak ti, již domovinou svojí zvolili kraj náš, se přičinili k
rozkvětu literatury české, v níž a jíž žije náš národ.
Ovšem přiznávám, že nedostatečná jest tato má
práce. Nedostatečné spojení se spisovateli českými, působiště mé
literárního ruchu vzdálené, i slabé síly mé jeví mnohé nedostatky v
mé práci, ale za jedno prosím, aby “sine ira et studio” byla
posuzována, a aby aspoň bylo uznáno: “Ut desint vires tamen
laudanda ast voluntas.”
— Týdeník Tábor, 4/1902
Jistý intel. český rolník jenž nechce býti
jmenován, postižen byl ve svém 24. roce nehodou, že mu vlasy na
hlavě zcela slezly, ačkoliv jinak nemocen nebyl. Aby svého neštěstí
zbaven byl, zkusil všechny ty různé driáčníky vykřičené prostředky
za než spousty peněz vydal — vše marně. Jsa témeř na pokraji
zoufalství, počal zkoušeti různé přírodní prostředky při čemž
učinil sensační objev: nalezl prostředek kterým mu bujný vlas opět
v krátké době narostl. Pomocí odborníka zdokonalil prostředek svůj
do té míry, že předčí obdobné prostředky jimž náš lid často klamán
bývá. Prostředek tento jest jemný preparát kosmetický na způsob
pomády, jasmínovou vůní dýšící. Osvědčil se u dítek, kterýmž hebký
dlouhý vlas narostl, u dam, jež dlouhé copy docílily, a u pánů,
kteří vypadáváním vlasů neb holohlavostí stiženi byli. Méně se
osvědčil v sesíleném sloučení jako výtečný prostředek pro vzrůst
vousů, a docílilo se úspěchu již u mladíků 16 letých.
Zasála na dobírku neb proti zaslání obnosu též
ve známkách předem i s návodem A. Schmid, Praha Žizkov č 968
— Týdeník Tábor, 1/1902
čili kvedukace prakticky se provádí již v
bádensku, kdež na všech realkách jest zavedena. Mladíci i dívky
studují prohromadě a ani slídivé zraky nepřátel tohoto zařízení
neměly dosud najíti příčiny ke žalobám. Naopak: jsou spokojeni
učitelé i rodičové. Dívčí ústavy ve zřízení pensionátním sahaly
rodičům příliš citelně do kapes, kdežto nyní je zde ještě mravní
zušlechťující výsledek vzájemného styku obou pohlaví.
— Týdeník Tábor, 6/1902
Proti trojímu nepříteli zvedá dnes lidstvo pěst
na obranu: proti přízraku války, bakteriím a nervositě. Proti
prvému vystříleno mnoho peněz, k vůli poslednímu psáno mnoho
papíru. A stále přicházejí noví šermíři od péra. Dosud vedli slovo
lékaři. Útočili do mnoha stran, ale terčem nejzamilovanějším byla
novodobá pedagogie. V ni shledáno pařeniště proti blahu lidstva. Co
se dalo očekávati, stalo se: obviněná nesklání skroušeně hlavu,
pouští se do disputace. Lékaři žádají, aby vychování odčinilo, co
přířoda zavinila, ale nestarají se o požadavky doby. Volají, aby
děti se dobře krmily, aby domov a škola byly zdravitnicky bezvadny,
zakazují dětem všelijaké lihoviny, nařizují přísný výměr práce a
odpočinku. Proti předčasnému vzniku pohlavních představ u děvčat:
úprava lavic, aby při sezení postava nebyla ukrčena nepřeplňovati
škamna školačkami, učiti zábavně, aby nenastala dlouhá chvíle;
pozor na četbu doma; tělocviku ať neučí mužové.
Jeden lékař radí, aby se v první třídě dušička
netýrala nezáživnými předměty, nýbrž aby se počalo s povídkami a
báchorkami. Druhý zrazuje to, poněvadž rozpalují obraznost. Jisto
jest, že se v našich školách předkládá začátečníkům pečlivý výběr
vhodných povídek biblických a dějinných. Není pravda, že kvůli
psaní a čtení musí dnes děcko tiše a nehybně dřepěti. Vstává při
odpovídání, při zpěvě, volá se k tabuli, v četných pausách konají
se pohyby, procházky, odbývají se hry.
Děvčatům prý se ukládá vůbec mnoho, a přece má
míti žena “dostatečné duševní vzdělání a znalosti praktické pro
domácnost, aby se nemusila před vlastními dětmi červenati”. Je
pravda, že některé vyšší dívčí školy cpou do žákyň místo dějit
letopočty a jména; dobré školy učí i fysice, aby hubily poěrčivost,
ale do metafysiky se nepouštějí. Na ruční práce ovšem zbývá málo
času, ale děvčata se z pravidla nevdávají šestnáctiletá. Nežli je
jim dvacet, mohou s rozumnou matkou kuchtit a žehlit. Cizí řeči se
dívky učiti nepotřebují, neboť se tím rozum jejich netříbí.
Pětiminutové přestávky mezi hodinami pokládá
Chr. Ufar ve svém spisu “Narvosit\"at und M\"adchenerziehung” za
barbarství; neboť dovedou sice přerušiti myšlénkový pochod, ale
duch a tělo jimi neokřeje. Ať trvají deset minut a ať žákyně
vyběhnou do vzdušné místnosti, ne-li pod širé nebe. Není nic
smutnějšího, než viděti děvče, které snaží se za těch několik
vteřin pausy zopakovati si z úzkostným chvatem, z čeho může býti v
následjící hodině zkoušeno. Mnohým rodičům nelíbí se škola, která
omezuje domácí úlohy. Před ulehnutím ať žádné dítě nepracuje. Vyšší
dívčí školy měly by být odpoledne vůbec zavřeny. Oběd má býti
tráven bez starosti. A také po celou neděli, ať má dívčí mozek
dokonalé prázdniny.
Svrchu uvedený spisovatel stěžuje si také na to,
že učitelky doporučují svým žákyním četbu zábavných knih jako
osvěžení a zatím je torturou. Děvčata čtou povrchně a proto mají
čísti co nejméně. Nemá se u nich rozdmychovati zžírající výheň
zvědavosti, nýbrž klidný plamen zájmu a to děje se v každé řádné
škole. Proto ať raději měštanská dcerka chodí do 16 let do školy.
Zabrání se tým mnohým nepřístojnostem, jimž děvče po vystoupení ze
školy je vystaveno. Předčasně stárnou taková děvčata života již
záhy zkušená a není tudíž divu, když kandidáti ženitby milují více
sklenku piva, než “zábavu” plesovou.
— Týdeník Tábor, 1/1902
Z Pehlhřimova se sděluje, že tam dne 27. ledna nalezen byl časně
ráno poblíž kostelíka “Kalvarie” studující V. tř. tamního c. k.
gymnasia Uhýrek, zastřelený a na polo zmzlý. Mladistvý zoufalec
jevil po nalezení ještě známky života a dopraven byv do svého bytu
o 10. hodině dopoledne, přijal poslední pomazání a zemřel. Ze
zápisek mladistvého sebevraha vyšlo na jevo, že zoufal si ze
strachu před špatnou známkou z matematiky.
— Týdeník Tábor, 6/1902