Zahajovací řeč pronesl Pavel Scheufler, historik fotografie
a pedagog FAMU.
Promluvil i Lynn E. Brooks, bývalý vedoucí Centra pro
digitální skenování, Kongresové knihovny USA, pod jehož vedením
proběhla digitalizace celé sbírky.
Potěšil nás velký zájem o fotografie Prokudina-Gorského. Na
zahájení přišlo více, než 200 lidí.
Účast na vernisáži také přislíbil Dr. Viktor Minachin, vedoucí
centra pro digitální rekonstrukci Ruské Akademie Věd. Jeho plány
bohužel zhatila nemoc. Dr. Viktor Minachin, který se studiem
fotografií Prokudina-Gorského mnoho let zabývá, ale pro výstavu
připravil 2 tabule s popisem techniky barevné fotografie
Prokudina-Gorského.
Velice si vážíme také ikony, kterou pro výstavu zapůjčila
pravoslavná církev.
Na výstavě najdete přibližně 100 fotografií. V přízemí výstavy
jsou fotografie převážně z Evropského ruska.
V stuterenu pak fotografie z Dagestánu, Gruzije
a střední Asie.
Prokudin-Gorskij a jeho role v historii
trojbarevné fotografie
(napsal Dr. Viktor Minachin, Ruská akademie věd)
Trojbarevná fotografie byla historicky první metoda jak
fotograficky zachytit barevný obraz. Pro praktickou fotografii ji
poprvé použil Louis Ducos du Hauron (1837–1920), který ji také roku
1868 ve Francii patentoval.
Základní myšlenka, kterou navrhl a poprvé otestoval fyzik
James Clark Maxwell, spočívala v exponování tří negativů přes
barevné filtry. Výsledkem byly tři černobílé fotografie (barevné
separace), které Ducos du Hauron vytvářel zpočátku na tři listy
papíru (později se používaly skleněné negativy). Citlivost emulze
na červenou část spektra však byla tak nízká, že musel exponovat
scénu přes červený (nebo spíše oranžový) filtr několik hodin.
Během následujících třiceti let fotografové, vynálezci
a chemikové mnoha zemí pracovali na zdokonalování procesu.
During the next 30 years photographers, inventors and chemists in
many countries worked on perfecting this process. Podstatný pokrok
učinili na přelomu 20. století němečtí profesorové Vogel
(1834–1898) a Miethe (1862–1927), kteří výrazně zlepšili
citlivost emulze na červené světlo. Miethe také vyvinul praktický
trojbarevný fotoaparát, který používal skleněnou desku 8 krát 24
cm.
V letech 1902–1904 ruský vědec a fotograf Sergej
Prokudin-Gorskij (1863–1944) pracoval v Miethově laboratoři
a plně si osvojil techniku Dreifarbenphotographie nach der
Natur. Poté zasvětil svůj život zdokonalování této technologie
a vytvoření sbírky fotografií Krásy Ruska v přírodních
barvách. Z jeho díla se zachovalo množství barevných
fotografií z let 1904 až 1916.
Prokudin-Gorskij emigroval z Ruska roku 1918. Později jeho
rodina přestěhovala do Francie i negativy. Roku 1948 byla
sbírka koupena americkou Kongresovou
knihovnou. Od té doby je uloženo všech 1902 skleněných negativů
ve výborných podmínkách a tvoří největší existující sbírku
trojitých černobílých negativů světa.
Jaké fotografie mohl Prokudin-Gorskij ve své době
vidět
(napsal Dr. Viktor Minachin, Ruská akademie věd)
Smutnou ironií techniky trojbarevné fotografie je, že Prokudin
Gorskij vlastně nikdy celou svou sbírku jako barevné fotografie
neviděl. Většina existujících fotografií je zachycena na trojitých
černobílých negativech a jenom zřídka existují historické
barevné tisky či diapositivy, které se však nemohou vyrovnat dnešní
barevné fotografii.
V dobách Prokudina-Gorského existovalo několik metod, jak
vytvořit barevný obraz z trojitých černobílých negativů:
Trojbarevná projekce: na skleněnou desku se vytvořil
kontaktní trojitý černobílý pozitiv, který se pak promítnul pomocí
speciálního trojitého projektoru. Každý ze tří pozitivů za použití
jiného barevného filtru.
Barevný uhlotisk: Na bromostříbrný fotografický papír se
vytvořily tři zvětšeniny ze tří separací. Každá zvětšenina prošla
chemickým roztokem obsahujícím želatinu a barevný pigment.
Bromostříbrný obraz vytvořil odpovídající obraz v želatinovém
pigmentu a po odmytí nezafixované želatiny vznikly tři barevné
obrazy. Tyto obrázky byly přeneseny na papír přes sebe
a opatrně zarovnány. Výsledkem byla fotografie
v přírodních barvách. Byla to velmi náročná práce, která
vyžadovala naprostou přesnost v každém kroku. Každá kopie
trvala Prokudinu-Gorskému dva až tři dny a tak byla velmi
drahá. Výsledky však byly barevně stálé.
Prokudin-Gorskij také publikoval barevné fotografie
v každém vydání časopisu Fotograf-Ljubitel (Amaterký fotograf)
měsíčníku, kterého byl v letech 1906 1909 šéfredaktorem.
Tiskové štočky si připravoval sám. Číslo ze září 1908 obsahuje jeho
slavnou fotografii Lva Tolstého.
Vyňato z dopisu S. M. Prokudina-Gorského Lvu
Tolstému, 1908.
(Dopis nalezla a publikovala Svetlana Garanina.
Z ruského originálu publikovaném v životopise
Prokudina-Gorského přeložil Jiří Kohout)
Hluboce vážený Lve Nikolajeviči,
nedávno jsem měl možnost vyvolat barevnou
fotografickou desku, na které Vás kdosi vyfotografoval (jméno jsem
zapomněl). Byl získán krajně bídný výsledek, jelikož, jak se zdá,
fotografující je nedostatečně znalý procesu.
Fotografie v přírodních barvách je mojí
specialitou, a možná, že se k Vám náhodně dostalo moje
jméno v tisku. V současnosti se mně podařilo, po mnoha
letech práce, dosáhnout skvělé reprodukce snímků ve skutečných
barvách. Moje barevné projekce jsou známy jak v Evropě, tak
i v Rusku.
Nyní, kdy proces fotografování mým způsobem
a na mých deskách vyžaduje od 1 do 3 sekund, dovoluji si Vás
požádat o souhlas s mým příjezdem na jeden nebo dva dny
(s ohledem na stav Vašeho zdraví a počasí), abych udělal
několik barevných snímků Vás a Vaší manželky…
Myslím si, že zvěčním-li Vás v pravých
barvách v prostředí Vás obklopujícím, poskytnu službu celému
světu. Tyto podobizny jsou věčné nezmění se. Žádné barevné malování
nemůže docílit takových výsledků.
Sergej Michajlovič Prokudin-Gorskij
Moderní reprodukce fotografií
Prokudina-Gorského
(napsal Jan
Hubička ve spolupráci s Lynnem E. Brooksem, Walterem
Frankhauserem, Viktorem Minachinem a Johnem
Titchenerem)
Klasické metody tisku trojbarevné fotografie jsou velmi náročné
a potřebují mnoho zkušeností a proto sbírka negativů
Prokudina-Gorského zůstala dlouhou dobu veřejnosti nedostupná.
Publikace první knihy o sbírce "Fotografie pro Cara:
průkopnická barevná fotografie Sergeje Michajloviče
Prokudina-Gorského" Roberta Allshouse, (Dial Press, New York,
1980), představovala velký technický problém. Fotografie byly
připraveny náročným laboratorním způsobem s použitím násobného
osvitu barevného fotografického papíru a sami autoři nebyli
plně spokojeni s výsledkem. První výstava po smrti autora
proběhla až v roce 1986 v USA a bylo vystaveno jen
několik fotografií.
Zpracování negativů výrazně zjednodušila moderní digitální
technika. Zdigitalizované negativy lze totiž "složit" do barevné
fotografie v počítači a dále zpracovat jako běžnou
barevnou digitální fotografii. Problémem však je, že běžné programy
na zpracování digitální fotografie neumožňují snadné a přesné
zarování jednotlivých složek (RGB), které se mohou částečně
rozcházet kvůli časovému posuvu mezi jednotlivými expozicemi
i nepřesnému pohybu fotografické desky v kameře. První
experimenty směrem k digitálnímu zpracování sbírky provedla
počátkem 90. let Knihovna kongresu USA ve spoluprácí s Dr.
Viktorem Minachinem z Ruské akademie věd a dalšími
odborníky.
Pro první výstavu
sbírky připravenou digitálně vyvinul pro Kongresovou knihovnu USA fotograf Walter
Frankhauser metodu tzv. digichromatografie, kterou zpracoval
122
fotografií. Metoda digichromatografie je proveditelná
v běžných programech na zpracování rastrové grafiky
(Photoshop* či Gimp). Původní černobílý
negativ vyfotografovaný přes modrý, zelený a řervený filtr
(vlevo) se nejprve rozloží na jednotlivé vrstvy. Po zprůhlednění
vrstev a jejich obarvení na správné barvy (od spodu červenou,
zelenou a modrou) vznikne barevný obraz.
Zprůhledněné černobílé vrstvy se opatrně zarovnají aby na sebe
přesně dosedly (tato část je náročná, protože jednotlivé vrstvy
bývají pootočené i perspektivně zkreslené).
Po oříznutí obrazové části a vyvážení barev
a kontrastu (fotografie mívají barevný nádech způsobený
nerovnoměrnou expozicí jednotlivých složek) vznikne barevná
fotografie v kvalitě srovnatelné s kvalitou které mohl
dosáhnout Prokudin-Gorskij při trojbarevné projekci. Pro výstavu
jsou fotografie ještě dodatečně upravené jsou vyretušované
poškozené části negativu a upravené možné lokální barevné vady
vzniklé například špatnou expozicí či stárnutím emulze od krajů
desky.
Výstava Kongresové knihovny Impérium, kterým bylo
Rusko z roku 2001 byla převratná nejenom kvalitou
vystavených tisků, ale i tím, že celý zdigitalizovaný archiv 1
902 černobílých trojitých negativů byl zpřístupněn na internetu ve
vysokém rozlišení. Do té doby nepříliš známá sbírka nabyla
popularity a vzniklo mnoho projektů, které ručně či
automaticky vytvářely další barevné kompozity. Díky tomu mohla
vzniknout i naše výstava.
* Photoshop je orchanná známka firmy Adobe
Systems, Inc.
Barevná fotografie
(napsal Jan
Hubička ve spolupráci s Pavlem Scheuflerem a Johnem
Titchenerem)
Na počátku dlouhého vývoje barevné fotografie stál objev fyzika
Jamese Clerka Maxwella popsaný již roku 1855 a demonstrovaný
1861, že barevná fotografie vznikne kombinací projekce červené,
zelené a modré složky promítnuté přes filtry. Známá
trojbarevná fotografie stuhy se skotským vzorem od Jamese Clerka
Maxwella a Thomase Suttona z roku 1861 byla skutečně
zejména demonstrací jeho fyzikální teorie. Už roku 1868 však Luis
du Hauron dosáhl prvních praktických úspěchů.
Většina metod barevný obraz skládá buď aditivně (kombinováním
barevných paprsků základních spektrálních barev červené, zelené
a modré), či subtraktivně (eliminováním paprsků dané barvy
z bílého světla pomocí pigmentů komplementárních barev
zelenomodré, fialové a žluté).
Výjimku tvoří metoda vynalezená roku 1891 fyzikem Gabrielem
Lippmannem, která je příkladem tzv. přímé barevné fotografie.
Skleněná deska je potažená ultrajemnozrnou průhlednou fotografickou
emulzí a je odexponována z nepotažené strany ve
fotoaparátu, kde je fotografická emuzle v přímém kontaktu
s rtuťovým zrcátkem. Světelné paprsky se odráží zpět proti
sobě a tvoří interference, které vytvoří stabilní vlnu
s poloviční vlnovou délkou (podobně jako vlnící se provaz,
z jedné strany upevněný, ze známého školního pokusu). Tato
vlna reaguje s emulzí v místech s největší
amplitudou (kmitnách).
Po vyvolání pak stříbro odráží zejména světlo jehož vlnová délka
je násobkem vlnové délky zaznamenané v emulzi a vytváří
jasné barvy na podobném principu, jako vznikají barevné skvrny na
povrchu mýdlové bubliny. Lippmannova fotografie podává výrazně
přesnější výsledky, než ostatní metody barevné fotografie (ne
všechny viditelné barvy lze složit ze základních barev), je však
příliš obtížná na praktické použití. Gabriel Lippmann za ni dostal
roku 1908 Nobelovu cenu a jeho metoda je základem
holografie.
Jinou metodou jak složit barevný obraz je potáhnout černobílou
fotografickou emulzi filtrem s drobnou barevnou mozaikou, přes
kterou se obraz exponuje. Pokud je výsledný černobílý diapositiv
poté prohlížen skrz stejný filtr, vznikne barevný obraz složený ze
základních barev stejně jako při trojbarevné fotografii ze tří
oddělených diapositivů. Tuto metodu poprvé použil Joly roku 1893
a uvedl na trh 1895. Nevýhodou metody byl viditelný barevný
rastr (asi 100 linek na centimetr).
První opravdu komerčně úspěšnou metodu barevné fotografie uvedli
na trh bratři Lumierové. Autochrom, patentovaný roku 1903, vyráběný
od roku 1907, dominoval trhu 30 let. Základní princip Autochromu je
identický Jolyho procesu, používá však mikroskopický barevný filtr
z obarvených škrobových zrnek nalepených přímo na
fotografickou desku do vrstvy včelího vosku. Rozšířilo se
i několik dalších materiálů založených na stejném principu
souborně označovaných jako rastrové barevné materiály (Omnicolore,
Dufaycolor, Agfa-Farbenplatten). V roce 1926 se objevily
i první barevné rastrové filmy (Lignosefilm).
Zajímavým vývojem prošel i barevný pohyblivý film. Při
promítání lze dosáhnout složení barevných separací pomocí barevného
filtru rotujícího před objektivem promítačky. Tento princip (ve
dvoubarevném zeleno-červeném provedení) byl používaný od roku 1908
jako Kinemacolor. Experimenty Prokudina-Gorského v oblasti
barevného filmu (1912) používaly s největší pravděpodobností
stejný princip. Přelomu však dosáhla firma Technicolor, která roku
1922 uvedla proces, kde barevný obraz byl snímán na dva, později
tři oddělené černobílé negativy. Barevný pozitivní film se pak
tiskl fotomechanickým procesem připomínajícím barevný uhlotisk.
Výsledný barevný film bylo možné promítat v běžném promítacím
přístroji a zjednodušila se tím distribuce do kin. Tento
proces se stal v Hollywoodu dominantním až do 50. let.
Za opravdové rozšíření barevné fotografie vděčíme ale až moderním
vícevrstvým barevným filmům, které jako první uvedla firma Kodak
roku 1935. Kodachrome obsahuje tři fotografické emulze, každou
citlivou na jinou složku světla (červenou, zelenou a modrou).
Při složitém vyvolávacím procesu se šedé stříbro nahradí barevnými
pigmenty (modrozeleným, fialovým a žlutým) a vznikne tak
barevný diapositiv.
Roku 1936 Agfa uvedla na trh materiál s názvem AgfacolorNeu
nahrazující její rastrové filmy. Na rozdíl od Kodachrome obsahuje
barevné pigmenty přímo v emulzi. Nevýhodou této metody je ale
menší životnost materiálů. Metoda vyvolávání se zjednodušila také
„znovuobjevením“ negativu (1938 Agfacolor, 1942 Kodacolor)
a umožnila výrobu dodnes populárních minilabů.
Sergej Michajlovič Prokudin-Gorskij se narodil v Muromu,
Vladimírská oblast.
1868
Narodil se car Mikuláš II.
70. léta
Dobytí střední Asie (Buchara a Turkmenstán).
80. léta
Prokudin-Gorskij studoval na Imperiální Akademii Umění.
Studoval chemii s D. I. Mendelejevem.
1889–1891
Prokudin-Gorskij pokračoval ve studiích další dva roky
v Berlíně a Paříži.
1890
Prokudin-Gorskij se oženil s Anou Alexandrovnou Lavrovou.
Jako učedník ve fotochemických laboratořích si osvojil techniku
trojbarevné fotografie Adolfa Mietha a Edme Julesa
Mauemena.
1891
Započala stavba transsibiřské magistrály.
počátek 90. let
Prokudin-Gorskij se vrátil do Ruska
1894–1917
Vláda cara Mikuláše II.
1897
Prokudin-Gorskij začal prezentovat výsledky svého výzkumu na
poli fotografie na pátém oddělení Imperiální Ruské Technické
Společnosti (IRTS) a tyto prezentace předváděl až do roku
1918.
1898
Prokudin-Gorskij publikoval první práce o technice
fotografie.
1898
Prokudin-Gorskij prezentoval článek: O fotografování
padájících hvězd na IRTS.
1900
Prokudin-Gorskij vystavoval černobílou fotografii v Paříži
pod záštitou IRTS.
1903
Prokudin-Gorskij publikoval příručku o fotografii
s příručními fotoaparáty.
1904
Prokudin-Gorskij prezentoval rozsáhlý materiál pro publikaci
o Mandžurském válečném poli.
1906
Prokudin-Gorskij se stal šéfredaktorem Petrohradského časopisu
Fotograf-ljubitel (Fotograf-Amatér) a zůstal v této
pozici do roku 1909. V tomto období napsal množství článků
o barevných reprodukcích.
1906
Prokudin-Gorskij dostal zlatou medaili na mezinárodní výstavy
v Antverpách a medaili za nejlepší práci ve fotoklubu
v Nice za barevnou fotografii.
asi 1907
Prokudin-Gorskij formuloval plán na fotografickou dokumentaci
Ruské říše s použitím barevné fotografie.
1908
Prokudin-Gorskij promítl barevné fotografie na IRTS,
Petrohradské fotografické společnosti a na dalších
místech.
květen 1908
Prokudin-Gorskij fotografoval Lva Tolstého v Jasné
Poljaně.
1908
Prokudin-Gorskij provedl několik projekcí barevných fotografií,
které zaujaly velkovévodu Michala Alexandroviče, který jej později
uvedl k carovi Mikuláší II.
počátek 1909
Car Mikuláš II pozval Prokudina-Gorského, aby udělal prezentaci
barevných fotografií, při které Prokudin-Gorskij získal oficiální
podporu pro fotografickou dokumentaci Ruska.
léto 1909
Prokudin-Gorskij provedl fotografickou expedici na Mariínský
kanál a do průmyslových částí Uralu.
březen 1910
První formální promítání barevných fotografií z expedice
caru Mikuláši II.
1910
Prokudin-Gorskij fotografoval okolí Volhy.
leden 1911
Prokudin-Gorskij přednášel na Akademii Umění v Petrohradě
přednášku Monumenty a starobylosti kolem Mariínského kanálu
a horní Volhy a několik slov o důležitosti barevné
fotografie.
1911–1912
Prokudin-Gorskij dokumentoval bojiště Napoleonské války, ke
100. výročí bitev.
1912
Prokudin-Gorskij dokumentoval Kamsko-Toboľskou vodní cestu
a řeku Oka.
1912
Ukončení oficiální podpory projektu.
1912
Prokudin-Gorskij založil firmu Biochrome, která tiskla jak
barevné tak černobílé fotografie.
1914–1918
První světová válka
1915
Oficiální podpora projektu Prokudina-Gorského byla krátce
obnovena a fotograf dokumentuje Murmanskou železnici.
březen 1917
Abdikace Mikuláše II.
listopad 1917
Říjnová revoluce.
červenec 1918
Poprava Mikuláše II. i jeho rodiny
v Jekatěrinburku.
léto 1918
Prokudin-Gorskij emigroval do Norska a Anglie.
1920–1922
Prokudin-Gorskij publikoval sérii článků v Britském
žurnálu fotografie a patentoval kameru pro barevnou
kinematografii.
1922
Prokudin-Gorskij se odstěhoval do Francie.
1939–1945
Druhá světová válka.
1944
Prokudin-Gorskij umírá v Paříži.
Výstavu připravili:
Lynn E. Brooks pomohl zodpovědět mnoho otázek o
sbírce, napsat informační tabule a motivoval k další
práci a rozšíření výstavy. Verna Curtis zkontaktovala
další autory výstavy Prokudina-Gorského v Kongresové Knihovně
USA. Walter Frankhauser připravil 122 barevných reprodukcí
pro výstavu Kongresové Knihovny (62 z nich je použito na naši
výstavě) a pomohl napsat tabuli o moderních
reprodukích. Eva Hubičková připravila pasparty a
rámovala fotografie, spolupracovala na výběru fotografii, psaní
popisek i dokončování tabulí. Jan Hubička připravil 45
barevných reprodukcí, přeložil a rozšířil anglické popisky,
nakreslil mapičky, napsal tabule o historii barevné
fotografie a moderních reprodukcích a spolupracoval na
výběru fotografií. Jiří Kohout přeložil ruské texty,
korigoval české přepisy ruských jmen a provedl obsáhlý výzkum
vedoucí k doplnění množství zajímavých informací do popisek.
Harold Leich napsal popisky 60ti fotografií pro výstavu
Kongresové Knihovny USA, které jsou základem popisek na naší
výstavě i upřesnil některé detaily a vysvětlil množství
záhad. Dr. Victor Minachin napsal tabule o trojbarevné
fotografií, vytvořil ilustraci trojbarevné projekce použité i
na pozvánce a pomohl vyjasnit mnoho záhlad v původních
popiskách Prokudina-Gorského. Pavel Scheufler poskytl
materiál a zkorigoval tabule o historii barevné
fotografie a umožnil vystavení barevné fotografie
Svatováclavské koruny. Marie Šechtlová a Marie
Michaela Šechtlová spolupracovaly na výběru fotografií, psaní
pozvánky, popisek i tabulí a organizaci a
propagaci celé výstavy. Jean Swetchine poslal množství
informací o svém dědovi (Prokudinu-Gorském). Rodina
Škrlova připravila pohoštění a výstavní místnosti.
John Titchener a Eleanor Schlee přeložili velkou
část materálů do angličtiny a značně přispěli k jejich
srozumitelnosti. Jakub Troják navrhl typografii pozvánky,
popisek a tabulí.
Při práci jsme také použili texty publikované prof. Svetlanou
Garaninou, která se od roku 1968 věnuje výzkumu života
a práce Prokudina-Gorského a našla a publikovala
množství dokumentů a článků, které jsou jedinečným zdrojem
informací o Prokudinu-Gorském.
Děkujeme všem, kteří pomohli výstavu uskutečnit bez jakéhokoliv
nároku na honorář.