Marcel Meys (1886 – 1972)

“ — 20. výstava Muzea fotografie Šechtl a Voseček on-line.

 

Žena u stolu.


Autochrom 13 × 18 cm,

V měsíční příloze o barevné fotografii v British Journal of Photography vyšla zpráva od fotografa J. C. Warburga o Meysově přednášce pro Anglo – francouzskou asociaci v galerii Grafton. Warburg napsal, že Meys s sebou přivezl velký výběr z 800 Autochromů, které udělal do října roku 1908. Je to skutečně ohromující počet desek tak brzy po uvedení Autochromu na trh. Warburg popsal mnoho obrázků, jednomu ale věnoval zvláštní pozornost: „Dívka u stolu, osvětlená pouze petrolejkou s červeným odstínem, je zosobněním trpělivosti. Dívka seděla bez hnutí dvacet dva minut. Výsledek byl vynikající.“

Vlastník originálu: Další využití digitální reprodukce je možné jen s písemným souhlasem vlastníka fotografie

Sedící akt.


Autochrom 9 × 13 cm,

Narozdíl od jiných aktů z této doby modelka působí uvolněně a přirozeně. Není nucena do žádného šroubovaného orientálního stylu. Meys ukazuje divákovi moderní, sebejistou, uvolněnou a sebevědomou ženu a zároveň osobu ze zcela jiné doby.

Vlastník originálu: Další využití digitální reprodukce je možné jen s písemným souhlasem vlastníka fotografie

Akt v zrcadle.


Autochrom,

Vlastník originálu: Další využití digitální reprodukce je možné jen s písemným souhlasem vlastníka fotografie

Voda a skály.


Autochrom 9 × 13 cm,

Již od roku 1914, a zejména ve dvacátých a třicátých letech, pořádal Marcel Meys veřejné projekce doprovázené recitací a hudbou, zejména projekce aktů. Byl nazýván „fotochromistou“ a chválen za své umělecké schopnosti a malířské kompozice. Meys se nepochybně snažil najít novou uměleckou formu. Snoubil projekce svých obrazů s básněmi od Chéniera, Musseta, Gautiera, Jammese a dalších. Šel tak daleko, že ke svým nadšeně přijímaným představením přidal zpěv a tanec. Z tohoto pohledu může být považován za předchůdce moderních multimediálních představení.

Vlastník originálu: Další využití digitální reprodukce je možné jen s písemným souhlasem vlastníka fotografie

Pobřeží.


Autochrom 9 × 13 cm,

„Když jsem loni prohlížel Autochromy v Královské fotografické společnosti, jeden slavný vědec v oboru fotografie se mě zeptal, jestli si myslím, že by technik mohl dělat lepší Autochromy než piktorialista. Odpověděl jsem, že umělecká práce je zde ještě důležitější než u černobílých děl, aby nedošlo k barevnému nesouladu. Ujistil jsem se v tom, když jsem byl svědkem nádherných Autochromů od pana Meyse 6. dubna [1908] v Cannes.“

— J. C. Warburg. „Autochromové obrazy pana Meyse“, 1. května 1908.

Vlastník originálu: Další využití digitální reprodukce je možné jen s písemným souhlasem vlastníka fotografie
Autor: