Sledování filmu „Námluvy nemluvňat“ s Marií M. Šechtlovou
v hlavní roli.
Kniha s fotografiemi z minulých výstav
a kalendářů.
Na vernisáži promluvil Antonín Dufek, kurátor výstavy,
a zahrálo i předneslo verše divadélku MÚZIKA.
Pohoštění v cukrárně.
Šedesátá Marie Šechtlové
Není to tak dávno, co jsme z bytů vyhazovali věci na
tenkých nožkách, které navíc zásadně nebyly kolmé. Společně se
skořepinovými plastikovými židlemi spočívajícími na chatrných
ornamentálních podstavcích z železných prutů, plochami
barevných střepin, papírovými cylindry a trojcípými
nástropními světly zdobenými geometrickými ornamenty, v nichž
se usazoval prach, staly se z nich symboly nepoužitelnosti,
nazývané „bruselský sloh“ nebo jednoduše „brusel“. Snad jsme je
přímo nenáviděli jako něco, co napřed zaujalo a pak se to
ukázalo být jen omezeně použitelné, navíc s nebývale krátkou
záruční lhůtou. Čím to tedy je, že dnes tyto předměty vidíme jinak?
Že všechny bývalé nostalgie vystřídala nostalgie po šedesátých
letech? A co vlastně vidíme jinak?
Možná je to tak, že dnes, když už tyto předměty nepoužíváme,
a když se vinou omezené životnosti staly vzácnými, vidíme
jinak jejich ustrojení. Místo funkčnosti (ostatně ne vždy
nefunkční) vidíme jejich krásu, místo skořepin bez obsahu najednou
máme jako na dlani jejich duši. Ve srovnání s dnešním
dekorativismem, který se ještě neaklimatizoval po převozu ze
západu, může nám skořepina šedesátých let připomenout svou smělostí
křivku, opisující první let do vesmíru. Máme od předmětů šedesátých
let dostatečný odstup, abychom od nich nevyžadovali služebnost
a abychom vnímali jejich snové rozměry, v mnohém blízké
třeba meziválečným avantgardám. Tehdy byl tento příbuzenský vztah
utajován, dnes se už nedá popřít.
Málokde jinde doznal bruselský styl takového rozvoje, jako
u nás. Byl všude, i ve fotografii. Marie Šechtlová
patřila k jeho vyznavačkám, i když se pohybovala po
daleko širším poli. Tehdy byla snad známější, než fotografky Eva
Fuková, Běla Kolářová a Emila Medková, manželky pražských
umělců. Fotomontážními metodami měla blízko hlavně k první
z nich. Její způsob byl však méně pražský a víc evropský,
nebo přímo bruselský. Obě fotografky se setkaly roku 1966
v knížce o New Yorku (Eva Fuková, Miloň Novotný
a Marie Šechtlová, New York, Praha 1966). Marie Šechtlová si
v ní vyznačila místo průkopnice barevné fotografie
v Čechách svými barevnými fériemi vytvářenými liniemi světel
nočního města. Bylo to tehdy něco nevídaného. Také mnohé další
fotografie tlumočí zážitky z těžce vydobytých cest po světě,
především do Paříže, Bruselu, ale také do Moskvy a Petrohradu,
tehdejšího Leningradu.
Jádrem díla Marie Šechtlové z šedesátých let jsou však
fotografie a fotomontáže, definující styl umělecké fotografie
tehdejší doby. Dosavadní historie fotografie není ničím jiným než
sledem způsobů, jak dosahovat pomocí mechanického zobrazování,
probíhajícího mimo lidskou vůli, uměleckého účinu. Šedesátá léta si
zvolila grafický způsob, redukci šedé škály, kontrast černé
a bílé. Marie Šechtlová však volila spíše jemnější dialog mezi
šedou neostrostí a tmavší obrysovou zřetelností. Právě ona
s přehledem proměňovala lidskou postavu v dekor, úžasný
svou přirozeností. Vždyť to byla stále fotografie. Vržené stíny
a často i tělové linie na jejích fotografiích jsou někdy
obdobou architektonických a designových skořepin, které tehdy
dobývaly svět.
Dějiny české fotografie zatím do značné míry splývají
s dějinami pražské fotografie. V Táboře se však naplňuje
imperativ doby: mysli globálně, jednej lokálně. Intenzívní obnova
rodinné tradice atelieru Šechtl & Voseček se stává jednou
z významných složek celku Tábora a zároveň jedním
z drobných ohnisek evropské fotografie, do níž se dnes dobývá
kdekdo. V internetovém světě je to možné nesrovnatelně
snadněji než kdykoli dřív, vždyť dnes skutečně začínáme žít
v „globální vesnici“ o níž kdysi psal Marshall McLuhan.
Genius loci se ozývá i v touze Marie Šechtlové
experimentovat, vždyť i zde existovala polozapomenutá tradice
avantgardní skupiny Linie a její fotografické sekce Fotolinie.
Stínohry, fotomontáže a další experimenty Josefa Bartušky nebo
Karla Valtera ve třicátých letech minulého století vycházely
z názoru na fotografii, který byl aktuální i pro Marii
Šechtlovou.
Další dobově příznačnou dimenzí tvorby této autorky bylo sepětí
s literaturou, především s poezií. Básníka Jana Nohu
inspirovaly fotografie Marie Šechtlové k pozoruhodným veršům,
ona na oplátku ilustrovala jeho ódu na Jižní Čechy.
Tehdejší rozpětí tvorby Marie Šechtlové sahalo od fotomontáží až
k pouličním momentkám a v obou oborech dokázala
autorka mnoho. Překvapivě však jak fotomontáže, tak momentky mohly
koexistovat vedle sebe, nijak si vzájemně nevadily a mohly se
uplatnit i jako ilustrace. Momentky, vycházející jako
u všech našich fotografů z obdivu k dílu Henriho
Cartier-Bressona, jehož monografie zahájila v roce 1958 edici
Umělecká fotografie, se mohou směle postavit vedle prací Dagmar
Hochové nebo Miloně Novotného.
Neméně obdivuhodné jsou však i portréty a akty této
autorky. Akty si teprve probojovávaly cestu v socialistické
prudérii, mezi portréty zase najdeme emigranty Josefa Šímu
a Jiřího Voskovce. Aktivita Marie Šechtlové byla
v šedesátých letech obdivuhodná a má své místo
v historii české fotografie zajištěno.
21/11/06 Antonín Dufek
Marie Šechtlová – rozená
Kokešová
1928
(25. 3.) Narodila se v rodině úředníka Jana Kokeše
a Františky Kokešové.
1938
Rodina se přestěhovala do Tábora.
1947
Maturitou ukončeno studium na táborském gymnáziu.
1948
(15. 3.) Sňatek s Josefem Šechtlem.
1950
Vyučena v oboru fotografie, pracuje v ateiéru Šechtl
a Voseček v Táboře, který byl založen roku 1876.
1952
(17. 3.) Narození dcery Marie Michaely.
1953
Združstevnění rodinného ateliéru Šechtl a Voseček.
1957
M. a J. Šechtlovi získali druhou cenu v kategorii
filmová poezie v celostátní soutěži amatérského filmu za film
„Měsíček“.
1958
Film „Měsíček“ na mezinárodním festivalu UNICA
v Emsu.
1960
První cena v oboru výtvarná fotografie za cyklus „Poběhni,
maličká, do máminy náruče“ v celostátní soutěži družstev
Fotografia.
1961
Cyklus fotografií ve čtvrtletníku „Revue Fotografie“
s básní Jana Nohy.
První výstava v ZK Jiskra v Táboře.
Souborná výstava v Halle Německo.
První a druhá cena v soutěži družstev Fotografia za
seriál „Ročenka 1960“ a „Kluci z naší ulice“.
Ilustrace ke knize J. Štych, „Děti kapitána Kohla“.
Přijata jako kandidát do Svazu československých výtvarných
umělců.
1962
První cena na výstavě Československá a umělecká fotografie
v Sevastopolu.
První cena v kategorii reportáž za cyklus „Jeden druhému“
v soutěži družstev Fotografia.
Ilustrace v knize A. Kusák, „Jak zpívá Racek“.
1963
Zájezd s profesionálními výtvarníky do Moskvy, Leningradu
a Kyjeva.
První cena za soubor fotografií „Tvář země“ a první cena
za soubor fotografie „Píseň deště“ na výstavě „Velké
přátelství“.
Výstava v Domě pánů z Kunštátu v Brně,
v Chrudimi, v Uherském Hradišti, v Luhačovicích
a v Gottwaldově.
1964
Výstava s katalogem v Domě umění v Českých
Budějovicích, v Táboře, v Soběslavi, v Písku.
Zájezd do pobaltských republik a USA.
1965
Výstava v galerii Mladé fronty v Praze.
„Wystawa Fotografiky Marii Šechtlovej“ ve Waršavě.
Třetí a čtvrtá cena v soutěži „Za fotografické umění“
v NDR.
Zvláštní prémie v soutěži „Neznámé krásy Československa“
časopisu „Mladý svět“, čtrnáctidenní zájezd do NDR
a Dánska.
Přijata jako člen do Svazu československých výtvarníků.
1966
Výstava v Bruselu.
Kniha „New York“ s fotografiemi M. Šechtlové, E. Fukové
a M. Novotného.
Publikace „Praha na listu růže“ s verši Jana Nohy.
Publikace „Jižní Čechy“ s verši Jana Nohy.
Putovní výstava v Káhiře, Berlíně a Alexandrii.
Výstava v Paříži a v Českých Budějovicích.
Výstava „Jižní Čechy“ v Moskvě, Leningradě, Kyjevě,
Táboře.
1967
úraz rukou, popálení RTG paprsky.
První společná výstava Marie a Josefa Šechtlových
v Praze a dalších městech.
Výstava Marie Šechtlové a A. Robinsonové v Alexandrii
a Káhiře.
Výstava v Chebu a ve Vimperku.
1972
Publikace M. a J. Šechtlovi „Praha“.
1973
Publikace M. a J. Šechtlovi „Jindřichohradecko“.
Ilustrace M. a J. Šechtlových ke knize F. Kožíka „Bretaň
dcera oceánů“.
1974
Publikace „Jižní Čechy“, M. a J. Šechtlovi, J.
Kuthan.
1975
Účast v soutěži „Žena s kamerou“ (také v roce
1976 a 1977).
1976
Publikace M. a J. Šechtlovi „Hradec Králové“.
1977
Publikace s fotografiemi M. Šechtlové, B. Stehlíková
„Leningrad“.
1978
Publikace s fotografiemi M. a J. Šechtlových „Svět
Loutek“, J. Malík, J. V. Dvořák.
1979
Výstava M. a J. Šechtlovi v táborském divadle.
Publikace M. a J. Šechtlovi „Dítě a svět“.
Publikace M. a J. Šechtlovi, „Tábor národní kulturní
památka“, P. Korčák.
1980
Výstava „Táborské proměny z archivu tří generací“
v Kulturním středisku v Táboře.
1981
Publikace M. a J. Šechtlovi „Jihočeská klenotnice“.
1982
Výstava „Barevná fotografie“ M. a J. Šechtlových
v Okresním muzeu v Písku.
1984
Publikace s fotografiemi M. a J. Šechtlových „Zdeněk
Sklenář“, M. Šmejkal.
1987
Výstava „Barevná fotografie“ v Dačicích.
1989
K tisku připravené knihy s fotografiemi M. Šechtlové
„Paříž“ s textem Jiřího Muchy, nakladateství Osveta
v Martině, a „Historické palné zbraně a zbroj“.
Kvůli zrušení knižního velkoobchodu a pozdějšímu rozdělení
Československa knihy nikdy nebyly vydány.
Výstava M. Šechtlové „Výbor z díla“.
1997
Publikace „Tábor, jak jej fotografovali Šechtlovi v letech
1876–1996“.
2003
Výstava M. Šechtlové „Bilance a snové návraty, včetně
počítačových fotografií“ v Sezimově Ústí.
2005
Výstava „Pět generací rodiny Šechtlů, fotografie, grafika“
v Muzeu v Písku.
2006
Výstava „Pět generací rodiny Šechtlů“ v Prostějově.
Začátkem šedesátých let panovala v Čechách
nálada velice tísnivá. Komunistický režim trval již 12 let
a po nezdařeném pokusu Maďarů osvobodit se padala tíseň na
všechny, kteří se domnívali, že komunistická diktatura je jen
přechodná. Spisovatelé i umělci hledali způsob jak najít
optimismus pro život a nacházeli ho v „Poezii všedního
dne“.
Mne tehdy oslovila báseň Jana Nohy Jeden
druhému. Doplnila jsem ji fotografiemi a tento cyklus
v celostátní soutěži Fotografie získal první cenu.
Pro Jana Nohu to bylo také povzbuzení. Sám totiž
prožíval trpké chvíle. Jiří Pištora o něm později píše: „Jeho
otevřenost a čistota jsou pro náš vkus příliš zranitelné. Byl,
tuším, poslední z levicových intelektuálů, kteří vyslovili
nahlas svůj protest proti justičním vraždám v sovětském Rusku
– v roce 1962 byl kvůli tomu naposled vyslýchán – ti, které
navždy zbavil alibi nevědomosti, mu nikdy neodpustili.“
Z naší spolupráce vznikly později knihy Všechny
oči a Praha na listu růže. Další cykly fotografií byly
inspirovány díly Fráňi Šrámka, Františka Hrubína, Vítězslava
Nezvala, Františka Kožíka a dalších.
V září roku 1963 mě pozvala do Brna moje
přítelkyně Hana Schleeová. Slibovala: „To si zafotíš, proti nám na
stadionu rozložil své šapitó cirkus Jerevan.“ Měla pravdu,
obdivovala jsem jejich artistické výkony, jejich neúnavnou práci se
zvířaty, neopakovatelné gagy mima Jengibarova. Místo krátké
návštěvy jsem se zdržela 10 dní. Asi po roce se mi stala tato
neuvěřitelná příhoda. Jela jsem autem z Můstku na Národní
třídu. Tehdy se tudy ještě jezdilo. Na této frekventované
křižovatce jsem náhle pocítila něčí upřený pohled. Zapátrala jsem
v davu a poznala jsem krotitele lvů z cirkusu
Jerevan. Asi mě též poznal. Jeho pohled byl tak sugestivní, že už
jsem se nedivila jeho úspěchům s divokými zvířaty. Zní to
neuvěřitelně, ale je to pravda. Z toho jsem usoudila, že
cirkus Jerevan hostuje v Praze. Navštívila jsem je
a přinesla jim fotografie. Měli velkou radost.
V roce 1963 jsem měla možnost se skupinou
výtvarníků navštívit Moskvu, Leningrad a Kyjev. Náš průvodce
se rozhodl, že musíme vidět všechna muzea a galerie. Bylo to
zajímavé, ale já chtěla fotit lidi. Na velvyslanectví mi poradili
letní sídlo umělců, kde jsem se setkala se zajímavými spisovateli –
Konstantinem Paustovským, Leonidem Leonovem, Kornějem Čukovským.
Ten obzvlášť byl ochoten pózovat před kamerou, převlékl se
i do taláru. Atmosféra byla velice přátelská a kupodivu
se zdálo, že mé školní ruštině docela rozumějí. Také Stěpan
Ščipačov mě pochválil: „Vy charašo gavaritě parusky “. Když jsem se
na velvyslanectví dotazovala na adresy Jevgenije Jevtušenka
a dalších básníků, jejichž díla byla v té době u nás
tabu, byla jsem upozorněna, abych po nich raději nepátrala, protože
bych mohla dopadnout „jako Špejbl“. Hurvínek se ze Sovětského svazu
vrátil, protože na dotaz, jestli viděl ten velký pokrok
v SSSR, řekl, že viděl. Když se ho ptali, kde má taťuldu, tak
smutně odvětil „Ten tam zůstal, on to neviděl.“
Zase zcela jiná atmosféra než v Moskvě –
Ermitáž, Jehla Admirality, námořníci, Petrodvorec. Co bylo ale pro
nás zcela neobvyklé – bílé noci – všude stále zvláštní světlo. Kde
by to bylo nejpatrněji vidět? Z celého zájezdu jen malíř
Vladimír Paleček byl ochoten to jít se mnou prozkoumat. Vydali jsme
se večer do Finského zálivu. Cestou z mostu bylo vidět velkou
budovu, ve které se ve všech oknech odráželo zářivé světlo.
Vladimír vytáhl skicák, já jsem seběhla k řece, abych to měla
ještě znásobené odrazem ve vodě. Ozval se ostrý hvizd
a Vladimír byl zatčen, že dělá „špionážní rysunky “. Mladík,
který měl jakýsi odznáček, nás vedl na milici. Čekání, vyslýchání –
nakonec nás pustili. Ztrátu času nám chtěl tento mladík vynahradit
tím, že nám ukáže kratší cestu. Po chvíli byl ale zatčen
i s námi. Ke konci naší cesty se přidala ještě další
hlídka a zatoulaný pes. Moře bylo tiché jako rovná rozsvícená
čára. Vyfotila jsem alespoň Vladimíra. V časopise vyšla tato
fotografie pod názvem Finský záliv. Vladimír si stěžoval, že mu tak
od těch dob přátelé říkali.
Právě když jsem se vrátila ze zájezdu do SSSR,
oznámil mi můj muž, že mě přihlásil na zájezd do Ameriky, opět
s výtvarníky. Sám jako bývalý živnostník by nedostal
k výjezdu do zahraničí povolení. Byla jsem pochopitelně ráda,
ale šlo o to, kde vzít peníze na zálohu, která se musela
zaplatit ihned. Cena zájezdu byla 14 tisíc korun a ještě 3.500
korun na výměnu 100 dolarů. Ty byly určeny na tuzéry, které jsme
byli povinni nechávat v hotelích za drobné služby. Šla jsem do
České spořitelny vybrat z vkladní knížky posledních 7 tisíc,
načež jsem ke svému radostnému překvapení zjistila, že jsem na tuto
knížku vyhrála 250% vkladu.
Do Ameriky jsme měli letět na Světovou výstavu,
pořádanou v New Yorku roku 1964. Kromě nás tří fotografů
(Miloň Novotný, Eva Fuková a já) letěli také herci Jiří Šlitr,
Otakar Fuka, Stanislav Fišer, sklářská výtvarnice Ludvika Smrčková
a další. Někteří z 32 výtvarníků byli v KSČ
a ty si americký konzulát prověřoval. Tím se náš odjezd
podstatně oddálil. Program zájezdu byl velice bohatý, přestože jsme
přijeli na Světovou výstavu až po jejím ukončení. Navštívili jsme
Galerii Guggenheim, čínskou čtvrť, Empire State Building, interiéry
budovy Spojených národů. A já fotila a fotila!
Z prací nás třech fotografů vznikla kniha New York.
Snad Nikdy v životě jsem nebyla tak oslněná
jako tehdy. U nás bylo vše smutné a šedivé. Tam všechno
zářilo dlouho do noci. Bylo tam opravdu co fotografovat. Poslední
den našeho zájezdu jsem chtěla ještě všechny ty dojmy zachytit
a najednou jsem si uvědomila že je po půlnoci a ulice se
začínají vylidňovat. Měla jsem spoustu aparátů a začínala jsem
mít strach. Přesto, že jsem byla blízko hotelu, ztratila jsem
orientaci. Zamávala jsem na kolemjedoucí policejní auto. Zastavili
mi a já nastoupila. Potom se začali vyptávat a já po
zkušenosti ze SSSR, kde jsem byla při focení několikrát zatčena,
jsem měla obavu, že mě vezou opačným směrem na stanici. Na moje
zoufalé volání že bydlím v hotelu Pátá avenue, který se
jmenuje podle ulice ve které se nachází, jen mávli rukou. Dolovala
jsem ve své brašně vizitku hotelu a vyndavala při tom různé
objektivy. Významně se na sebe podívali a jeli dál nočním
městem. Byla jsem zoufalá, viděla jsem se zatčená, vyslýchaná
a pochopitelně úplně ztracená. Najednou auto prudce zabrzdilo,
policista mi otevřel dveře a já stála před svým hotelem.
Myslím že jsem zapomněla poděkovat. Teprve později jsem si
uvědomila, že mě opravdu vezli opačným směrem. Pátá avenue je totiž
jednosměrná.
Před odjezdem do Ameriky mě napadlo, že
nafotografuji jeden celý den v životě Jana Wericha
a jeden den Jiřího Voskovce. Janu Werichovi se můj nápad
líbil. V New Yorku jsme měli program velice nabitý, vyjížděli
jsme vždy v 9 hodin ráno. Při mém ranním telefonátu Janu
Voskovcovi se rozespale ozvalo: „To jsem si mohl myslet – Čech! Kdo
jiný by takhle brzy ráno volal.“ Přesto byl ale vstřícný
a řekl mi, abych se ozvala za dva dny. V ten den jsme
měli projížďku lodí kolem Manhattanu. Ráno volat jsem si již
netroufla a po návratu mi Jiří Voskovec bohužel řekl, že právě
tento den si pro mne udělal čas a teď tedy že už ho moc
nezbývá. Určil místo schůzky v Greenwich Village a po
několika snímcích mě pozval domů, kde jsem ho ještě vyfotografovala
s jeho paní. Potom mě odvezl do divadla, kde ten večer hrál
v Duerrenmattových Fyzicích. Při představení se fotografovat
nedalo, mám tedy jen několik snímků a také velkou pohlednici,
kde mi děkuje za fotografie. Omlouvá se, že se s poděkováním
zdržel, ale neopomněl dodat: „Vy jste také moc expresní nebyla!“
Jan Werich napsal k mým snímkům pro časopis Vlasta hezký
článek, který vyšel v prosinci 1964.
V roce 1965 jsem měla mimořádnou možnost
vystavovat v Bruselu. Skončila mi výstava v galerii
Fronta v Praze, a tak bylo třeba cyklus fotografií
převézt do Bruselu autem. Díky tomu dostal povolení k výjezdu
i můj muž. Netušili jsme, jaké vzniknou s převozem
fotografií problémy. Na hranicích s Německem chtěli peněžní
záruku. Podivili se, že máme pouze 50 dolarů. Více nám u nás
nepovolili vyměnit. Na druhém konci Německa nám peníze vrátili, ale
znamenalo to, že jsme museli jet non-stop, protože jsme neměli na
nocleh. Výstavu jsme nainstalovali, byli jsme pohoštěni a na
cestu zpět jsme dostali lahvinku výborného koňaku a poukázky
na benzin z našeho velvyslanectví. Takto vybaveni jsme se
rozhodli vrátit se zpět přes Paříž. Tam se mi naštěstí podařilo
uplatnit v časopise „Photo-Ciné Revue“ fotografií a za
honorář jsme mohli pobýt celý týden v předvánoční Paříži. Byl
to pro nás neopakovatelný zážitek.
Nevím, proč jsem se rozhodla připravit cyklus
Hudba. Ráda jsem v mládí zpívala. Ve škole s panem prof.
Vaníčkem, doma s maminkou. Ale hru na housle jsem nenáviděla.
Otec se rozhodl, že budu učitelkou jako jeho pět sourozenců
a k tomu ovládat nějaký hudební nástroj bylo nutné. Tak
ráda bych byla svůj volný čas využila jinak, ale otec byl
neúprosný. Z té doby asi ve mně zůstala představa, jaké by to
bylo senzační, kdyby nástroje hrály samy. Člověk by šel přírodou
a náhle by slyšel z koruny stromů znít nádherné tóny
houslí. V jezu by se třpytily klávesnice klavíru se svým
trylkováním a ptáci by vynášeli velebnou píseň varhan
k nebesům. Připravila jsem cyklus Hudba a obeslala jím
celostátní soutěž SČVU k 20. výročí osvobození ČSSR.
Z celých jižních Čech jsme byli oceněni jen dva, grafik
František Peterka a já. Byla to pro mne velká čest.
… a má nádherný výhled. Také jsem měla to
štěstí, že jsem mohla celé jižní Čechy shlédnout z této
perspektivy v roce 1966. Letěla jsem vojenskou helikoptérou,
která měla vysazené dveře, s kapitánem, který na požádání
obkroužil každé zajímavé místo znova a znova. Obdivovala jsem
všechnu tu nádheru: hrady, zámky, zákruty řek, rybníky, jezera,
přehrady. Jen nad lesy jsem měla tísnivý pocit. Letěli jsme často
tak nízko, že jsem si snad mohla utrhnout šišku ze stromu, kdybych
více natáhla ruku. Po několikahodinovém letu jsem se zcela ohlušená
vypotácela jak opilý námořník. Všechny negativy jsem potom musela
dát ke kontrole vojenské cenzuře. Ze snímků jsem připravila knihu
o jižních Čechách. Bohužel s normalizací po roce 1968
byla spojena výměna závažnějších funkcí. Nový ředitel Krajského
nakladatelství knihu nevydal. Vyšel jen soubor fotografií na
pokračování v Jihočeské pravdě pod názvem „Ztratil se
scénář“.
Při své návštěvě Paříže v roce 1967 jsem si
vzpomněla na byt Jiřího Voskovce, plný obrazů Josefa Šímy. Zmínil
se tehdy, že Josef Šíma je jeho duchovní otec, a až budu
jednou v Paříži, že mu to mám říct. Josef Šíma mě a mého
manžela vlídně přijal, fotografovala jsem ho v ateliéru
i na terase.
Z kuchyně voněla česnečka. Vzpomínám na jeho
obrovský dřevěný stůl, ničím nepokrytý, který jsem brzy zaplnila
svými fotkami a kresbami své patnáctileté dcery. U jedné
s pražským motivem se dlouho zdržel a smutně konstatoval,
že by se do Prahy už nikdy nemohl vrátit pro smutek, že všichni
jeho přátelé jsou tam již mrtvi. Nabídla jsem mu ten dceřin obrázek
na památku, rád jej přijal. Potom mi podal jeden ze svých obrazů,
abychom si i my vzpomněli. Jmenuje se „Paměť tvorstva“.
V Paříži v době naší návštěvy v roce
1967 bylo v novinách plno karikatur současných politiků od
Jeana Effela, perfektního kreslíře. Zavolala jsem mu
a kupodivu také on nás vlídně přijal. Byl mimořádně
bezprostřední, moc dobře se fotografoval. Při odchodu mi nakreslil
věnování do své poslední knihy „De la Debré à la Pompidour“.
Obdivovala jsem velké množství odvážných karikatur politiků
a on se znenadání zeptal: „Kolik myslíte, že jsem za to
dostal?“ Manžel bez váhání odpověděl: „No, u nás by to bylo
nejméně dvacet let.“ Jean Effel se zasmál a výši jeho honoráře
jsme se nedozvěděli.
Zdálo se, že tuhý komunistický režim povoluje,
a vše vyvrcholilo nádherným obdobím Pražského jara v roce
1968. Bohužel 21. srpnem vše skončilo. Pro mne byla tato doba
dvojnásob tragická.
Omylem lékaře jsem měla popálené ruce RTG
paprsky a hrozila mi amputace konečných článků prstů. Dík
pařížskému profesoru Raulovi Tubianovi došlo jen k četným
plastikám. Naše zdravotnicví zaplatilo pouze týdenní pobyt na
klinice a pronájem operačního sálu. Pan profesor mě operoval
zdarma a se svou chotí mi poskytli azyl na potřebnou dobu
doléčení. Z jejich terasy jsem se dívala na Seinu a Notre
Dame se všemi denními proměnami. Zcela jsem při těch nádherných
výhledech zapomínala na bolest. Mou jedinou touhou bylo vydat
jednou knihu o Paříži s poděkováním panu prof. Tubianovi.
Jiří Mucha napsal ke knize předmluvu a já ještě
dofotografovala to, co si tam přál: Dům, kde měl ateliér Alfons
Mucha, kavárničky, kde sedával s přáteli. Knihu k vydání
připravilo nakladatelství Osveta v Martině. Bohužel tím že
jsme se rozdělili se Slovenskem, kniha nevyšla. Pan profesor již
zemřel. Také Jiří Mucha zemřel, ale knihu vydat se mi dodnes
nepodařilo.
Josef a Charlotta
Tomkovi – přátelství od rok u 1965 dodnes.
Pepík Tomek byl manželův kamarád ještě před svou
emigrací do Francie v roce 1948. Jeho maminka, roztomilá stará
dáma, s námi slavila všechny vánoční i rodinné svátky
a z její iniciativy vlastně vznikla naše první návštěva
Paříže. Když jsme odjížděli s výstavou do Bruselu v roce
1965, přinesla velkou krabici se zavařenými brusinkami
a škvarkovými plackami, že ji máme odevzdat Pepíkovi: „…vždyť
z Bruselu do Paříže je to jen kousek…“.
Pepík měl rozestavěný dům, sám bydlel se svou
ženou Charlottou zatím v malém zahradním altánu. Přesto nám
v prvních okamžicích umožnil pobyt v Paříži. Další můj
velký dík jim patří, za to že se mě ujali když už stačilo jen
ambulantní léčení mých rukou. Když jsem po létech jezdila na
kontroly k panu prof. Tubiánovi, byli pro mne i mého muže
vždy vzornými hostiteli.
Bylo to právě v srpnu 1968, kdy jsem byla
pozvána do Paříže na kontrolu popálených rukou. Využili jsme to
k rodinnému výletu a navštívili jsme i Bretaň.
Projeli jsme řadu kouzelných městeček, viděli spoustu přístavů
a zajímavých lidí. Když jsme se utábořili na pláži blízko
Piriacu, zaslechli jsme z radia, které vyhrávalo vedlejší
dvojici: „L’agression Soviétique en Tchécoslovaquie…“ Na cestě zpět
do Paříže jsme cítili od Francouzů velkou solidaritu. Zastavovali
nás a nabízeli pomoc. Také celý plot Československé ambasády
byl polepen nabídkami. Všichni byli přesvědčeni, že se do
okupovaného Československa nevrátíme. Také si to myslel pan
Gassamann, majitel známých fotografických laboratoří, který si
velmi vážil výsledků práce mého muže v barevné fotografii.
Když jsme se s ním přijeli rozloučit, okamžitě manželovi
nabídl špičkové zaměstnání, mně že se postará o doléčení
popálených rukou, dceři o odborná studia. Otevřel sejf
a položil před nás svazek bankovek do začátku. Nemohl pochopit
naše odmítnutí. Vraceli jsme se domů. Na hranicích to vypadalo,
jako kdyby tam bylo válečné ležení. Český celník, který kontroloval
naše auto rychle přivřel víko kufru když viděl spoustu časopisů,
které jsme si vezli. Domů jsme dojeli, přestože všechny ukazatele
naznačovaly zcela jiný směr, než kam byly určeny.
Sedmá výstava
Muzea historické fotografie Šechtl a Voseček:
„Marie Šechtlová: fotografické příběhy“
Na výstavě najdete 36 původních fotografických zvětšenin
a 40 nových tisků vytvořených digitálně z originálních
negativů na inkoustové tiskárně Epson 4800 pod autorským
dohledem.
Na výstavě spolupracovali:
Antonín Dufek
kurátor výstavy.
Jan Hubička, Eva Hubičková
and Marie Michaela Šechtlová
spolupracovali na organizaci a realizaci výstavy.
Rodina Škrlova
připravila pohoštění a výstavní místnosti.
Eleanor Schlee a Mr John
Titchener
přeložili texty do angličtiny.
Jakub Troják
navrhl typografii plakát, pozvánek, popisek a tabulí
Děkujeme všem, kteří pomohli výstavu uskutečnit. Děkujeme také
za podporu Městu Táboru a Jihočeskému
kraji.