Josef Šechtl (1925–1992) a Marie Šechtlová (1928–2008)
|
|
|
|
Josef Šechtl se narodil 26. dubna 1925 v rodině, kde fotografie byla alfou i omegou dvou předešlých generací. Jeho děd Ignác Šechtl byl jedním z průkopníků fotografie a již v roce 1865 měl „opovězenou živnost“ na Kladně. Od roku 1876 působil v Táboře, kde pokračoval v úspěšném fotografování později také jeho syn a oba společně zmapovali dění Tábora až do poválečných dob.
Malý Josef se narodil v době, kdy firma Šechtl a Voseček měla již moderně zařízený ateliér na hlavní třídě v Táboře, který se stal střediskem jeho her a pozorování. Vzpomínal, jak byl udiven, když se na jedné fotografii objevil jako tři králové. To jeho otec si zahrál s tím, aby montáží provedl tuto zdařilou fotografii. Seznámila jsem se s ním v táborském reálném gymnasiu, kde jsem oba studovali. On o tři třídy výš než já. K mým nejhezčím vzpomínkám patří nedělní procházky, kdy jsme se vzájemně fotografovali a často mi zvědavost nedala spát, protože již druhý den mi Pupa (tak se mu všude říkalo) přinesl již hotové snímky upravené na listech alba vždy s jinou grafickou úpravou, jednou s fotografiemi sestříhanými do tvarů listů, jindy do šachovnice, nebo zajímavě tónované selénem či sirníkem neb zvětšené na velur papíru. Také z totálního nasazení, které ročník 1925 musel za německé okupace podstoupi t, mi posílal graficky upravené či kresbou doplněné dopisy. Nebylo možné se do něj nezamilovat. V květnu 1948 jsme se vzali.
V prvé řadě jsme se pustili do úprav ateliéru, zrušili skleněnou střechu, předělali elektrické osvětlení. To jsme ještě netušili, že za pár let budeme v družstvu Fotografia. Ale i při náročné práci pro podnik si manžel našel čas věnovat se barevné fotografii, která byla tehdy v samém počátku. Práce to byla úmorná, materiál byl nestandardní, sám si dělal korekční filtry a tak se často s jedinou fotografií mořil po několik večerů. Obdivovala jsem jeho trpělivost. První uveřejněnou fotografii měl na obálce v prosincovém čísle Československé fotografie v roce 1957 – snímek naší pětileté dcery jak pohybuje kašpárkem v malém loutkovém divadýlku. Současně jsme se začali zajímat o amatérské filmování. Stali jsme se členy Pražského filmového klubu, který pravidelně vyhlašoval tématické úkoly, jejichž plnění mělo velký význam pro naši další tvůrčí práci ve fotografii. Manžel obstarával kameru a osvětlení, já psala scénáře a při vlastním filmování režii. Získali jsme několik (i zahraničních) ocenění.
Bohužel do tohoto našeho tvůrčího období zasáhl nemilý zájem Domu osvěty o archiv našich předků. Netušili jsme jak velice a z jakých důvodů o něj stojí a tak jsme jim vydali přes 500 snímků z příjezdu Rudé armády v r. 1945. Ale odevzdat celý archiv, který rodina shromažďovala již od r. 1865 jsme odmítali. Dle způsobu totalitního režimu to bylo vyřešeno jednoduše. Manžela zatkli a pod záminkou, že se bude malovat, velkou část skleněných desek odvezli. Ještě před tím se mi podařilo cca 6 tisíc nejdůležitějších snímků Tábora přemístit.
Jak jsme se později dozvěděli, negativy týkající se okupace byly vhozeny do Jordánu, část nabídnuta muzeu a Okresnímu archivu, kteří si odvezli, jak hlásí archivář Karel Poustka Krajské správě ministerstva vnitra: „čtyři vozíky negativů, muzeum převzalo 18 krabic a Zemědělská technická škola také něco“. Co se stalo s ostatním jsme se nedozvěděli.
Naše tvůrčí činnost po propuštění manžela přesto pokračovala i když jsme se omezili jen na fotografii. V roce 1961 jsem byla přijata do Svazu čsl. výtvarných umělců o čtyři roky později také můj muž. Prezentoval se zajímavými experimenty a během dalších let vyzkoušel snad všechny možné techniky – Sabattiérův jev, simultánní fotografie, rastry, reliéfové techniky, high-key, světelná kyvadla a další. Kromě toho mistrně ovládal velkou kameru – Sinar 9×12cm Při výstavách Interkamery si vyžádala firma Agfa, abychom jim vyzdobili jejich expozici a nabídla manželovi nový druh materiálu Agfacontour filmy 9×12cm včetně chemikálií k vyvolání. Stal se tak první v Čechách, ne-li jediný, který s touto zajímavou technikou pracoval. Kromě řady knih, kalendářů, velkoplošných obrazů jsme připravili i nespočet výstav.
Z jejich recenzí :
— Ján Šmok
— Daniela Mrázková, Vladimír Remeš
— Pavel Scheufler
Autor: Marie Šechtlová