Vystavené fotografie

Výstava byla připravena u příležitosti dokončení digitalizace všech přibližně 300 zachovalých kinofilmů Josefa Jindřicha Šechlta a představuje výběr z celé jeho tvorby. Vybrali jsme celkem 30 reportáží a z každé připravili několik zvětčenin. Celé reportáže si pak můžete prohlédnout v našem digitálním archivu.

1928

Výstava fotografů z povolání v Brně
1928, 1929

Vánoce; Autem z Bálkovy do Pejšovy Lhoty
1930–35

Cvičení 11. pěšího pluku
1931

„Pupa poprvé ve škole, pro školu, ze školy, mimo školu“
1931, 1932

Sokolská plovárna
1932

Selská jízda
 

Antonín Čermák, starosta Chicaga v Táboře
1933

„Fotbal z Říma, viz též Ferenc Futurista“
1932–35

Autodílny Škoda, Vančurova ulice
1934

Kardinál Karel Kašpar v Pelhřimově
 

Krásy Miličína
1934–35

Vycpávání slamníků 48. pluku, Pelhřimov
1935–36

Vojenská kapela, Pelhřimov
 

Výlet s Milenou a Cízlerovou
1936

Drážďany
 

Berlín během olympijských her
 

Pohřeb starosty Mladé Vožice Rudolfa Žahoura
1938

Znovuotevření Bechyňské dráhy za účasti Františka Křižíka
 

III. sjezd jawistů
 

X. všesokolský slet v Praze
 

Prezident Edvard Beneš v Táboře
1938–41

Stavba nemocnice na Pražském Předměstí
1938–39, 1944

Stavba Chrámu sboru božích bojovníků; Slavnost českomoravské církve
1939–45

Známky okupace v Táboře
 

Cvičení Kuratoria v Táboře
1945

Osvobození
1947

Siročinec v Kyselce
1948

Sjezd vězňů
 

Výstava plakátů
 

1. máj
 

Pohřeb prezidenta Edvarda Beneše
1948–54

Zemědělci v Grand Hotelu
1950

Táborský byt herce Jaroslava Hurta
 

Přestavba statku Karolín

Fotografie z vernisáže

Leica (Leitz Camera)

Leica I

První praktický fotografický aparát na kinofilm, Leica I ( Leitz Camera, Obr. 2), byl uveden na trh roku 1925. Se svými miniaturními rozměry, výbornou optikou, spolehlivostí a se snadnou dostupností filmových materiálů 35 mm znamenal okamžitý úspěch. „Malé negativy, velké fotografie“, slova jeho konstruktéra Oskara Barnacka tak brzy změnila svět fotografie.

Fotoaparát sice nemohl kvalitou fotografií konkurovat velkým přístrojům s běžnou velikostí negativu 13×18 cm, překonal je však ve své pohotovosti, nenápadnosti i levnosti fotografií. Vyžádal si tak zcela nový styl fotografování, pro které se zaběhl termín „leikaření“. To spočívalo zejména ve fotografování lidí v nestřežených chvílích přímo na ulici.

Leikaření Josefa Jindřicha Šechtla

Josef Jindřich Šechtl se svou Leikou v lázních v Jáchymově. Políčko z amatérského filmu Josefa Šechtla 8 mm.

Josef Jindřich Šechtl (1877 – 1954), na jedné straně vlastník úspěšného portrétního ateliéru Šechtl a Voseček, na druhé straně vášnivý fotoreportér i dokumentarista, si pravděpodobně poprvé vyzkoušel fotoaparát Leica na První celostátní výstavě fotografů z povolání v Brně roku 1928 (ze které se dochoval nejstarší datovaný kinofilm) a koupil jej o Vánocích téhož roku. Stal se tak jedním z průkopníků kinofilmové fotografie v Čechách. Fotoaparát, později nahrazený zlepšenou Leikou II, neodložil až do své smrti 1953 a mírně užasle dokumentoval události nástupu automobilizmu i ekonomické krize, okupace i poválečného Československa. Jen náhodou a díky svým malým rozměrům se archiv zachoval nezcenzurovaný v kredenci.

Digitalizace Archivu

Na digitalizaci archivu negativů dochovaných z činnosti firmy Šechtl a Voseček pracujeme už od dubna roku 2004. Cílem projektu je zkatalogizovat archiv a zpřístupnit jej veřejnosti na internetu i v prostorách muzea. Chceme také vytvořit kvalitní digitální kopie všech fotografií tak, aby negativy nebylo nutné digitalizovat znova.

Práci jsme začali na archivu skleněných negativů, který obsahuje nejstarší snímky. Za tři roky jsme zpracovali 8,000 skleněných negativů z odhadovaného celkového množství 10,000 – 13,000 negativů.

Podložka celuidových filmů je výbušná a proto se uchovávaly v kovových krabičkách. Dnes jsou krabičky rezaté a kinofilmy zkřehlé. Na fotografii je také patrné stárnutí emulze od krajů filmu.

K probádání kinofilmů Josefa Jindřicha Šechtla jsme ale přistoupili až v roce 2005. Protože v archivu měly být hlavně snímky „starého pána“ z dovolených v Jugoslávii a lázních v Jáchymově, nevěnovali jsme mu dříve větší pozornost. Doufali jsme, že se možná v množství kinofilmu najdou zajímavé fotografie doplňující archiv skleněných negativů na jehož digitalizaci jsme již rok pracovali. Nejpodstatnější motivací byla vlastně odpověď firmy Kodak, která na dotaz o digitalizaci snímků reagovala zasláním dokumentu o bezpečné likvidaci nitrátových filmů; podložka těchto filmů se totiž věkem rozpadá a pravděpodobnost výbuchu se zvyšuje. Díky suchému podnebí Čech je však náš archiv kupodivu zatím v relativně dobrém a bezpečném stavu, a tak jsme přistoupili k digitalizaci. Množství nejrůznějších reportáží, kvalita fotografií i perfektně zdokumentovaná atmosféra doby pro nás byla opravdovým překvapením.

Naše digitalizační pracoviště: zleva plošný scanner na digitalizaci velkých negativů, scanner na kinofilm se založeným filmem, rukavice pro práci s negativy, káva, počítač s Linuxem, a destilovaná voda na čištění filmů.

Digitalizace proběhla na kvalitním scanneru Minolta 5400 s vysokým rozlišením 5400 DPI (40 megapixelů) a je tak možné téměř všechny fotografie dnes v reprezentativní kvalitě reprodukovat. Celkem jsme zdigitalizovali asi 300 kinofilmů (8,000 fotografií). Výstava oslavuje tak nejen 130. narozeniny Josefa Jindřicha Šechtla, ale i dokončení úplné digitalizace.

Celý archiv si můžete prohlédnout jak v počítači v muzeu, tak na internetu.