Vystavené fotografie
Výstava byla připravena u příležitosti dokončení digitalizace všech přibližně 300 zachovalých kinofilmů Josefa Jindřicha Šechlta a představuje výběr z celé jeho tvorby. Vybrali jsme celkem 30 reportáží a z každé připravili několik zvětčenin. Celé reportáže si pak můžete prohlédnout v našem digitálním archivu.
- 1928
Výstava fotografů z povolání v Brně- 1928, 1929
Vánoce; Autem z Bálkovy do Pejšovy Lhoty- 1930–35
Cvičení 11. pěšího pluku- 1931
„Pupa poprvé ve škole, pro školu, ze školy, mimo školu“- 1931, 1932
Sokolská plovárna- 1932
Selská jízda
Antonín Čermák, starosta Chicaga v Táboře- 1933
„Fotbal z Říma, viz též Ferenc Futurista“- 1932–35
Autodílny Škoda, Vančurova ulice- 1934
Kardinál Karel Kašpar v Pelhřimově
Krásy Miličína- 1934–35
Vycpávání slamníků 48. pluku, Pelhřimov- 1935–36
Vojenská kapela, Pelhřimov
Výlet s Milenou a Cízlerovou- 1936
Drážďany
Berlín během olympijských her
Pohřeb starosty Mladé Vožice Rudolfa Žahoura- 1938
Znovuotevření Bechyňské dráhy za účasti Františka Křižíka
III. sjezd jawistů
X. všesokolský slet v Praze
Prezident Edvard Beneš v Táboře- 1938–41
Stavba nemocnice na Pražském Předměstí- 1938–39, 1944
Stavba Chrámu sboru božích bojovníků; Slavnost českomoravské církve- 1939–45
Známky okupace v Táboře
Cvičení Kuratoria v Táboře- 1945
Osvobození- 1947
Siročinec v Kyselce- 1948
Sjezd vězňů
Výstava plakátů
1. máj
Pohřeb prezidenta Edvarda Beneše- 1948–54
Zemědělci v Grand Hotelu- 1950
Táborský byt herce Jaroslava Hurta
Přestavba statku Karolín
Fotografie z vernisáže
Leica (Leitz Camera)
První praktický fotografický aparát na kinofilm, Leica I ( Leitz Camera, Obr. 2), byl uveden na trh roku 1925. Se svými miniaturními rozměry, výbornou optikou, spolehlivostí a se snadnou dostupností filmových materiálů 35 mm znamenal okamžitý úspěch. „Malé negativy, velké fotografie“, slova jeho konstruktéra Oskara Barnacka tak brzy změnila svět fotografie.
Fotoaparát sice nemohl kvalitou fotografií konkurovat velkým přístrojům s běžnou velikostí negativu 13×18 cm, překonal je však ve své pohotovosti, nenápadnosti i levnosti fotografií. Vyžádal si tak zcela nový styl fotografování, pro které se zaběhl termín „leikaření“. To spočívalo zejména ve fotografování lidí v nestřežených chvílích přímo na ulici.
Leikaření Josefa Jindřicha Šechtla
Josef Jindřich Šechtl (1877 – 1954), na jedné straně vlastník úspěšného portrétního ateliéru Šechtl a Voseček, na druhé straně vášnivý fotoreportér i dokumentarista, si pravděpodobně poprvé vyzkoušel fotoaparát Leica na První celostátní výstavě fotografů z povolání v Brně roku 1928 (ze které se dochoval nejstarší datovaný kinofilm) a koupil jej o Vánocích téhož roku. Stal se tak jedním z průkopníků kinofilmové fotografie v Čechách. Fotoaparát, později nahrazený zlepšenou Leikou II, neodložil až do své smrti 1953 a mírně užasle dokumentoval události nástupu automobilizmu i ekonomické krize, okupace i poválečného Československa. Jen náhodou a díky svým malým rozměrům se archiv zachoval nezcenzurovaný v kredenci.
Digitalizace Archivu
Na digitalizaci archivu negativů dochovaných z činnosti firmy Šechtl a Voseček pracujeme už od dubna roku 2004. Cílem projektu je zkatalogizovat archiv a zpřístupnit jej veřejnosti na internetu i v prostorách muzea. Chceme také vytvořit kvalitní digitální kopie všech fotografií tak, aby negativy nebylo nutné digitalizovat znova.
Práci jsme začali na archivu skleněných negativů, který obsahuje nejstarší snímky. Za tři roky jsme zpracovali 8,000 skleněných negativů z odhadovaného celkového množství 10,000 – 13,000 negativů.
K probádání kinofilmů Josefa Jindřicha Šechtla jsme ale přistoupili až v roce 2005. Protože v archivu měly být hlavně snímky „starého pána“ z dovolených v Jugoslávii a lázních v Jáchymově, nevěnovali jsme mu dříve větší pozornost. Doufali jsme, že se možná v množství kinofilmu najdou zajímavé fotografie doplňující archiv skleněných negativů na jehož digitalizaci jsme již rok pracovali. Nejpodstatnější motivací byla vlastně odpověď firmy Kodak, která na dotaz o digitalizaci snímků reagovala zasláním dokumentu o bezpečné likvidaci nitrátových filmů; podložka těchto filmů se totiž věkem rozpadá a pravděpodobnost výbuchu se zvyšuje. Díky suchému podnebí Čech je však náš archiv kupodivu zatím v relativně dobrém a bezpečném stavu, a tak jsme přistoupili k digitalizaci. Množství nejrůznějších reportáží, kvalita fotografií i perfektně zdokumentovaná atmosféra doby pro nás byla opravdovým překvapením.
Digitalizace proběhla na kvalitním scanneru Minolta 5400 s vysokým rozlišením 5400 DPI (40 megapixelů) a je tak možné téměř všechny fotografie dnes v reprezentativní kvalitě reprodukovat. Celkem jsme zdigitalizovali asi 300 kinofilmů (8,000 fotografií). Výstava oslavuje tak nejen 130. narozeniny Josefa Jindřicha Šechtla, ale i dokončení úplné digitalizace.
Celý archiv si můžete prohlédnout jak v počítači v muzeu, tak na internetu.